The point of rescue
Titel: The point of rescue
Författare: Sophie Hannah
Antal sidor: 456 (pocket)
Första mening: "Or your family."

För ett år sedan träffade Sally en man som hette Mark,
trots att hon var lyckligt gift med två barn
så inledde de ett veckolångt förhållande.
Sedan sågs de inte mer igen.

Det är inte förrän hans namn
dyker upp på nyheterna
som hon åter kommer att tänka på honom.
Allt stämmer med vad Mark berättade för henne
om sitt jobb, sitt liv, sin fru Geraldine och sin dotter lucy.
Det är bara det att Sally aldrig tidigare har sett
den man på nyheterna som utger sig för att vara Mark.

Och nu är både Lucy och Geraldine döda.


Det första som slår mig är att språket
och tonen i boken låter som en chiclit snarare än en deckare.
Det kan även ha att göra med att det fokuseras
så pass mycket på familjer och män
och inte så väldigt mycket på polisarbetet.
Jag antar att det kan vara positivt för vissa
men för mig bidrar det till att dra ner boken.

Jag tyckte heller inte om att den inte är så fristående,
den går helt klart att läsa ändå
men vissa relationer kunde jag inte förstå
utan att veta vad som har hänt tidigare.

Sedan är den lite väl långsökt och invecklad
för min personliga smak.
Jag gillar heller inte upplösningen
utan tycker att en sådan borde komma lite mer gradvis.

Summa summarum: ingen bok jag direkt skulle rekommendera.


Betyg: 2/5