I kroppen min: Vägsjäl
 
Titel: I kroppen min: Vägsjäl
Författare: Kristian Gidlund
Antal sidor: 212 (inbunden)
ISBN: 97891 3714 2630
Första mening: "Sommaren 2013 - en sommar rikare på sol och fattigare på nederbörd får man leta efter."
 
Handling: Resan börjar närma sig sitt slut, det kommer snart att vara över. Det kanske redan är det. Den här boken innehåller texter av Kristian Gidlund om hans tankar och känslor de sista månaderna av hans liv. Han hann inte ens fylla trettio. Med i boken finns även bilder från en fotoutställning om Kristian Gidlund fotograferade av hans vän Emma Svensson. 
 
 
Omdöme: Hur skriver man en recension om en sådan här bok, hur förklarar man vilka känslor den väcker? Hur skriver man om Kristian Gidlunds förmåga att beröra när man inte besitter orden? När jag hade läst ut Kristian Gidlunds debutroman tänkte jag för mig själv, lev livet men var framförallt tacksam. Tacksam både för att jag får leva och för det liv jag faktiskt lever. När jag läser den här boken inser jag hur lätt det är att glömma. jag inser hur lätt jag tar saker och ting för givet, så även livet självt. 
 
Men vem ska nu påminna mig om de vackra sakerna i livet? Vem ska nu påminna mig om att det är okej att känna, precis vad som helst? Det känns som om Kristian Gidlund har lämnat mig vind för våg och att han inte var färdig, han hade så många ord kvar att skriva. Och det gör ont i mig. Det gör ont att läsa om kampen om att försöka hitta livsginstan när den nästan har blåst ut. Det gör ont att läsa om kampen för att överleva bara en enda dag till. Det gör ont att läsa om någon som ibland bara vill dö, för att göra livet lätare för andra. Det gör ont och det är precis vad det ska göra för att kunna ta fäste. Jag förstår om vissa tycker att den blir för tung att läsa rent känslomässigt men jag tycker inte att det är en tillräcklig anledning för att blunda, det här behöver läsas. För att kunna förstå. För att bli påmind. 
 
Precis som i förra boken så är orden avskalade, nakna, utelämnande och det finns ingenting som döljs bland skuggorna. Det är helt enkelt en ärlig skildring. Det finns dock en stor skillnad och det är att i den här boken så saknas hoppet. Det blir aldrig några drömmar, något sedan utan det blir bara precis här och precis nu. Det som dock är synd är att jag känner igen vissa texter från den förra boken, de agerar som en viktig påminnelse men då jag känner att jag minns den förra boken så pass skarpt blir de här lite extra övertydliga. 
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Kristian Gidlund: