Matrevolutionen
 
Titel: Matrevolutionen - Ät dig frisk med riktig mat
Författare: Andreas Eenfeldt
ISBN: 978 91 7424 129 7
Antal sidor: 229 (inbunden)
Första mening: "Han gav upp och beslutade att äta sig till döds."
 
 
Handling: Precis som Christopher McDougall, som gick tillbaka till våra förfäder för att se vad det var som fick oss att börja springa och på vilket sätt vi gjorde det, så vill Andreas Eenfeldt att vi ska äta sådan mat som våra kroppar är konstruerade för att äta. Socker och vitt mjöl är "nymodigheter" som vi inte har hunnit anpassa oss till än och med den västerländska maten så uppkom även många sjukdomar som tidigare knappt eller inte alls existerade. Med hjälp av lågkolhydratkost kan man minska riskerna både för diabetes, hjärtsjukdomar och rent av cancer. Det här enligt Andreas Eenfeldt som själv är läkare samt andra forskares studier som han har studerat.
 
För vad finns det egentligen för bevis för att fett är farligt? Inga alls enligt Eenfeldt och den "fetträdsla" som vi har fått inbankande är totalt felaktig och är baserad på icke trovärdiga studier. Eenfeldt påstår att en matrevolution är här, att vi inte längre kan följa råd från världens fetaste land (USA) och att människor själva kan påverka sina liv utan att lyssna på det bakåtsträvande livsmedelsverket som finns i Sverige.
 
 
Omdöme: Jag är en av alla de som har fått inbankat i huvudet att fett är farligt, dessutom blir jag äcklad av för mycket fett och kan varken äta bearnaisesås eller majonäs. Jag är en av alla de som bidrar till en marknad full av lightprodukter. Jag dricker lättmjölk, använder mini cremé fraiche och köper lättfil. Samtidigt äter jag pasta flera gånger i veckan, har ett godisberoende och äter bröd till frukost varje dag. Jag gör precis allt det där som Andreas Eenfeldt menar att man inte ska.
 
Jag är inte tjock men heller inte smal. Jag har bantat med hjälp av svält, gått upp och ner i vikt och jag har försökt räkna kalorier - allt utan resultat. Jag inte bara äter fel utan jag gör också fel. Däremot är jag inte bakåtsträvande och jag är alltid beredd att testa på nya saker, därför överväger jag nu att testa på det här med LCHF ett tag, några veckor borde man klara. Jag har sett framgångssagorna, nu har jag läst bevisen (även om jag förstår att boken plockar fram de studier som har visat på rätt resultat) och jag är nu beredd att agera. Det som är en smula negativt med den här boken är att den är lite tjatig och upprepande, precis som en reklam som till sist ger resultat när man sett den tillräckligt många gånger. Men har man fortfarande tvivel efter att ha läst den här boken så finns en gedigen tilltagen referenslista där man kan söka vidare efter information och bevis.  
 
 
Vem rekommenderar jag den till? De hälsomedvetna eller de som borde bli mer hälsomedveten. De som gillar mat, både att äta och att laga. De som ständigt testar nya bantningsmetoder. Samt till de som är nyfikna i största allmänhet.
 
Betyg: 4/5
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Susanne

Spännande! Har varit nyfiken på att läsa boken ett tag men är rädd för att jag kommer få seriösa ångestpåslag när jag läser om alla "fel" jag har gjort och fortfarande gör när dte gäller mina matval.

#2 - Elisabet

Aah, grymt snygg blogg!

Anyway, filmen gick ändå inte på bio i Sverige (lika bra för jag grinade som en gris) så du har nog inte missat något.. Men läs boken före filmen! :D