Tematrio - Världsbokdagen
 
 
 
Den här veckans tematrio handlar om världslitteratur, ett ämne som jag är pinsamt okunnig inom då jag mest läser litteratur från Sverige, USA och Storbritanninen. Jag söker mig ens knappt runtom i Europa. Jag ska ändå ge den här trion ett försök.
 
 
 
1. Jan-Philipp Sendker - Konsten att höra hjärtslag
Även om författaren inte kommer därifrån så utspelar sig i alla fall den största delen av boken i Burma.
 
2. Khaled Hosseini - Och bergen svarade
Författaren är väl egentligen mer amerikansk än afghansk men den här boken utspelar sig till största delen i Afghanistan, inte långt från Kabul.
 
Frankrike är i och för sig ganska vanligt och räknas väl egentligen inte som världslitteratur men i min situation får man ta lite vad man haver så att säga. 
#1 - Johanna

Fann mig i samma situation som du, en påtaglig brist på exotiska länder i min bokhylla. Fick improvisera med vad som fanns, och Europa är faktiskt också en del av världen. Men du fick ju till en riktigt bra lista! Nyfiken på konsten att höra hjärtslag.

#2 - C.R.M. Nilsson

Tillsammans är man mindre ensam är den enda jag har läst av dem. Men jag har tänkt att jag ska läsa Och bergen svarade någon gång :)

Svar: Ja, det är väl inte hans bästa direkt men väl värd att testa såklart :)
Carolina Edvinsson