Top Ten Tuesday - Customers who bought this item also bought these items..
 
Idag verkar det som om Top Ten Tuesday tar upp en klassisk marknadsföringsstrategi i form av "personer som köpte det där köpte även det här" eller "om du gillar det där så gillar du nog också det här" för frågan lyder: Top Ten Books If You Like X tv show/movie/comic/play etc. (basically any sort of other entertainment)
 
Min fråga till er är om ni tycker att det någonsin har stämt? Har ni någonsin köpt något baserat på affärens förslag? Personligen så litar jag inte ens på att Goodreads kan utröna vad jag gillar och inte gillar, eftersom jag läser så pass varierat och för att de inte ser till vilka böcker som har fått högst betyg av mig utan bara går efter vilka jag har läst/vill läsa, för visst är det så? Som ni märker så blir det ingen lista för mig den här veckan, det väcktes lite för mycket frågor helt enkelt men jag ska absolut kolla in hur ni löste veckans uppgift.
 
 
#1 - C.R.M. Nilsson

I nio fall av tio misslyckas Bokus kapitalt med det här att rekommendera böcker till mig. Goodreads brukar faktiskt kunna fungera; jag har hittat en hel del bra böcker på det sättet.

Jag tror det är lite skillnad att få tips från en människa kontra en programmering som bygger på att många andra läst även en annan bok. Det är ju lite lättare att förklara varför en rekommenderar boken, men eftersom det är subjektiva upplevelser kan det ju slå fel också.

#2 - Funderskan

Hur många som faktiskt klickar på de andra prylarna som visas upp DIREKT tvivlar jag på är många. Däremot så när vi sett vissa saker flera gånger, så kommer ett slags Ha-begär. Jag är osäker på om jag skulle ta och läsa vissa böcker om inte andra skrev om dem och jag läste dem på flera olika bokbloggar.

Jag ser det som reklam för att fortsätta köpandet, om än inte direkt, men snart... Rätt kortfattat ^^

Svar: Ja det där med att bokbloggar eller andra liknande medier har stor påverkan håller jag med om. Någonstans har man ju fått idén om att läsa en bok från ;)
Carolina Edvinsson