Hundra % Rallylydnad
 
 
Titel: Hundra % Rallylydnad
Författare: Ida Lindgren & Charlotta John
Antal sidor: 215 (Danskt band)
ISBN: 97891 9801 7403
Publiceringsår: 2012
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "En mörk och kall januarikväll kliver jag, Charlotta, ur bilen på ett ödsligt industriområde dit GPS:en dirigerat mig."
 
Handling: Det här är en praktisk handledning i rallylydnad från A till Ö och vänder sig till hundägaren som är intresserad av att testa på någit nytt med sin hund. Den innehåller samtliga skyltar med instruktioner om hur de går till men tar även upp tips till tävling och grunder som är bra att kunna. Det finns även exempel på banor som man själv kan sätta upp och träna på i varierande svårighetsgrad.
 
 
Omdöme: Det är svårt att göra böcker om sport överlag och då särskilt när det handlar om något som behöver instruktioner. Det är svårt att beskriva hur ett moment går till i ord när det är så mycket lättare att bara visa. Det är det som är svagheten med den här boken, att den egentligen inte säger så mycket mer om momenten än vad som går att läsa sig till bland SBK:s egna skyltbeskrivningar. Jag uppskattar dock den personliga tonen men eftersom boken känns väldigt tävlingsinriktad blir det ibland lite väl mycket prestige för en sådan som mig som ofta jämför mig med andra. Det förekommer till exempel en fallbeskrivning av någon som lyckades ta sin hund från nybörjarklass till mästarklass på ett halvår, jag är inte en person som känner "Kan hon så kan jag!" utan blir mer fylld av prestationskrav och vill klara det på blott fem månader. Något som faktiskt inte känns möjligt med den hunden jag har idag. För det beror ju så mycket på hunden som individ det där.
 
Det är en jättebra bok för nybörjaren, som inte har några kunskaper sedan tidigare eller som föredrar att läsa i en bok framför att ta reda på saker från andra hundägare eller forum. Mycket som står i den känns för mig självklart men behöver ju såklart inte vara det för andra. Att den är tävlingsinriktad tycker jag har både sina fördelar och nackdelar, varav det sistnämnda jag redan har berört. Fördelarna tycker jag ändock väger upp eftersom den inte känns så enkel som andra böcker inom samma ämne. Den här boken känns bättre för den satsande hundägaren och blir inte så barnslig i utförandet. 
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Bokus
 
 
#1 - Vargnatts bokhylla

Kul med en hundbok att läsa om! :)