Livbåten
 
Titel: Livbåten
Författare: Charlotte Rogan
Antal sidor: 267 (pocket)
ISBN: 97891 7547 1075
Publiceringsår: 2014 (Original: 2012)
Serie: -
Originaltitel: The Lifeboat
Första mening: "Jag chockerade mina advokater idag och det förvånade mig, att jag kunde ha en sådan inverkan på dem."
 
Recensionsexemplar från Bookmark Förlag.
 
Handling: I livbåten finns 39 personer men eftersom båten endast är byggd för hälften måste lasten lättas för att inte sjunka. För att den unga Grace ska överleva måste med andra ord andra människor i båten sätta livet till. Men vem ska offras? Hur bedömer man hur mycket ett liv är värt? Och hur långt är människan villig att gå för att rädda sitt eget liv i förhållande till andras?
 
 
Handling: Jag beslutade mig för att ge den här boken en chans efter att den hade beskrivits som en psykologisk thriller. Nu i efterhand kan jag hålla med om attributet psykologisk men någon thriller tycker jag inte att den kan klassificeras som att vara. En grupp människor blir "strandsatta" i en livbåt mitt ute på havet och det blir en fråga om liv och död och som ett klassiskt skolexempel dyker moralfrågan upp om vem man ska offra när man inte kan rädda alla. I livbåten finns 39 personer men det är långt ifrån alla som vi kommer i kontakt med och allt är berättat ur huvudpersonen Grace perspektiv. Grace kategoriserar upp människorna i livbåten efter kön och identifierar en maktkamp mellan kvinnorna och männen samtidigt som ifrågasättandet av olika klasser dyker upp. Kvinnokampen som kunde ha porträtterats på ett intressant sett blir ur Grace synvinkel inte särskilt upplyftande, hon tycker helt enkelt att männen är bättre lämpade och att kvinnorna ska hållas oinformerade för deras eget bästa. Grace är ett barn av sin tid. Det som hade kunnat bli en intressant fråga, huruvida kvinnornas position förändras i och med att samhällets ramar försvinner, blir här en icke-fråga.
 
Grace är en karaktär som jag inte kan känna något för, förutom ett uns av förakt eftersom hon är så beroende av hur andra människor uppfattar henne och för att hennes främsta mål i livet är att gifta sig rik. Men eftersom det är hennes dagbok som ligger till grund för berättelsen så är det hennes perspektiv som vi får hålla oss till godo med. Jag tycker också att det är underligt att det till en början är 39 personer på båten men att långt ifrån alla tycks ha gjort ett intryck. Det är endast vissa som nämns vid namn, andra blir ihopklumpade efter nation och till sist känns det inte alls som om de är så många på båten utan att de lika gärna kunde ha varit runt  ett tiotal för att inte frågorna om vad alla andra gjorde under hela den här tiden ska dyka upp. 
 
Visst är grundtanken med historien intressant, hur människor agerar i extrema situationer när moraliska dilemman inte längre blir teoretiska lekar. Det som sker i livbåten känns trovärdigt utifrån ett psykologiskt perspektiv och väcker en hel del tankar hos läsaren. Grace själv föraktar all form av svaghet och hennes skildring av händelserna på båten är stundtals känslokalla, vilket gör att min känsla för karaktären kantas av ett obehag. Boken har beskrivits som en ypperlig bokcirkelbok och jag kan inte annat än hålla med, ämnen att diskutera finns det helt enkelt gott om.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Lottens bokblogg

Stämmer bra med mina funderingar efter att ha läst den här boken!

Svar: Kul när man tänker lika! :)
Carolina Edvinsson

#2 - Monika

Ja, nej men då struntar jag i den här, som jag tänkte från början :)

#3 - Linda

Min bokcirkel hade den boken och jag tror jag var den enda som tyckte den var ok men vi alla var överens om att slutet var kass. Vi fick fantisera ihop ett eget slut.

Svar: Ja, så kan man ju faktiskt också göra! :)
Carolina Edvinsson