Villig
 
Titel: Villig
Författare: Christina Wahldén
Antal sidor: 164 (Kartonnage)
ISBN: 97891 2969 1757
Publiceringsår: 2014
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Släpp mig!"
 
Handling: Nora är tretton år när hon blir våldtagen av sin pojkvän Edvin som är femton år på skolans toalett. Nora tänker absolut inte berätta om det som har hänt för någon men ryktena sprider sig snabbt ändå, framförallt på Internet. Nora slutar gå i skolan, slutar träna, slutar äta och slutar nästan leva.Tills en dag när Noras syster kliver in där alla vuxna backar.
 
 
Omdöme: Ganska nyligen läste jag Kort kjol av Christina Wahldén och den här boken kan ses som en nyversion av just den historien. Då fanns inte det offentliga rummet genom Internet på samma sätt som det gör nu och visst är det hemskt att Internet ibland uppfattas som en plattform med helt andra sociala regler än det verliga livet. Få av användarna på de sociala forumen skulle uttrycka sig på det sättet som de gör genom till exempel Instagram eller ask.fam, som är de två främsta förekommande i boken, när de mötte någon ansikte mot ansikte. Jag tror inte det i alla fall. Det gäller sorgligt nog inte bara ungdomar och barn utan även vuxna människor. Barn gör som vuxna gör och vuxna skriver riktigt dumma saker på Internet.
 
När det kommer till boken så blir det åter igen en ganska platt skönlitterär historia och desto mer fokus ligger på händelseförloppet och de olika karaktärernas ageranden. Allt är helt enkelt rakt på sak och det underlättar eventuellt diskussioner med elever, jag vet inte säkert. Mycket har hänt på tio år sedan jag var i Noras ålder och jag kan inte alls känna igen mig i den verklighet som boken skildrar. Att som trettonåring vara så sexuellt utsvävande är skrämmande och jag hoppas inte att det tillhör normen? Ännu en sak som går att diskutera i boken, tillsammans med samtliga parters kvinnosyn. Karaktärerna i boken blir dock väldigt stereotypa i och med att ingen vuxen vill kännas vid att en våldtäkt har skett, tjejerna ligger gärna för att få bekräftelse och alla killar tycks ha samma drifter som djur medan det är en storasyster som får axla rollen som vettig. Ytterligare en liten detalj som jag undrar över är Edvins systers roll i sin familj. Edvins pappa slår nämligen hans lillebror som är yngst i familjen och det är storebror Edvins roll att skydda honom. Men Hedda som är storasyster då? Edvin reflekterar över om han borde anmäla sin pappa eller inte men Hedda tycks inte tänka något alls om att hennes lillebror blir slagen? Henne får vi bara lära känna genom hennes agerande mot Nora.
 
Överlag är det en lättläst bok som bjuder in till många diskussioner, även om de är lite tillrättalagda och målade i kulörerna svart och vitt vilket gör att en mer intressant gråskala inte ges något större utrymme. Det är relativt lätt att sortera in karaktärerna i olika fack för rätt och fel, med en mer gedigen bakgrundshistoria hade kanske deras ageranden kunnat tolkas ur andra perspektiv och det blir då inte lika lätt att säga att någon gör rätt medan någon annan gör fel. Jag antar att det kommer att bli en vanligt förekommande bok på högstadiet om den inte redan är det.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Christina Wahldén: