Längd: 180 min
  Genre: Biography, Comedy & Crime
  Medverkande: Leonardo Di Caprio, Jonah Hill & Margot Robbie
  Imdb-betyg: 8,7

Baserad på The Wolf of wall street av Jordan Belfort.
  Länk till recension på bloggen.

Handling: Jordan Belfort är uppvuxen i en amerikansk medelklass men uppnår så småningom den amerikanska drömmen med mer pengar på fickan än vad han kan spendera. Han börjar jobba som börsmäklare på wall street och upptäcker tidigt sin egen förmåga till att sälja allt till någon som vill ha inget och dessutom förmå andra att göra detsamma. En börskrasch tvingar honom dock att sluta vid firman han jobbar på och i samma veva bestämmer han sig för att starta eget, ett företag som inte följer alla lagar och regler till punkt och pricka men som snabbt blir framgångsrikt. Det dröjer dock inte länge förrän FBI är honom på spåren.

Omdöme: Filmen handlar i stor utsträckning om pengar, girighet, lättja och frestelser kring att alltid vilja ha mer eller åtminstonde att alltid vilja ha det man inte redan har. Filmen är uteslutande ur Jordan Belforts eget perspektiv, det här är hans berättelse, precis som boken. Ibland talar han till och med rakt in i kameran vilket ger en snygg effekt samtidigt som det blir en lite dokumentärkänsla vilket förstärker trovärdigheten även i de mest otroliga scenerna. Leonardo Di Caprio är som vanligt lysande och det är även hans vapendragare i filmen i form av Jonah Hill. Det som förvånar är hur pass rolig filmen är, att Leonardo Di Caprio kan pendla mellan tragik och komik som om han gör det i en handvändning dagligen. Kan han inte bara få en Oscar någon gång!? Musiken i filmen är även den bra och filmsekvenserna snygga, överlag är det helt enkelt en väldigt snyggt gjord film. Det som dock är ett litet minus för mig är att det är ofantligt mycket droger, sex och pengar. Det är ett överflöd som jag tycker saknar motiv. Visst är filmen baserad på en bok där innehållet förmodligen är detsamma men det blir lite mycket. Det är nakna kvinnor, strippor, prostituerade och sexobjekt och det hade varit ett plus om en enda kvinnlig karaktär hade fått ett större djup. Annars en film som rekommenderas.

#1 - Zelly

Ska se denna på fredag, som jag längtat efter nytt från Leo. Och jag håller verkligen med dig kan han få en Oscar någon gång.

#2 - Jonna Lindberg

Måste säga att jag blev både illa till mods och besviken. Jag håller med om att Leo är fantastisk i rollen, han gör den övertygande, men alltihop blev bara äckligt. Skriver mer om vad jag tyckte på bloggen senare ikväll :)

Svar: Kan förstå reaktionen, helt klart. Ska hålla utkik efter ditt inlägg!
Carolina Edvinsson

#3 - Boklandskapet

Denna film är ju så omtalad just nu. Hört mest negativa saker om den så jag blev lite putt. Men kul att någon skriver något positivt om den också och inte fokuserar på det negativa, får försöka hyra den på film när den kommer ut.

Svar: Ne, alltså den har ju sina baksidor helt klart men jag tyckte ändå att den var bra. Några Oscarnomineringar har den ju fått också såg jag idag :)
Carolina Edvinsson