Måndagens Movie: 300, Rise of an empire
 
 
  Titel: 300: Rise of empire
  Premiär: 7 mars 2014 (Sv)
  Längd: 102 min
  Genre: Action, Drama & War
  Medverkande: Sullivan Stapleton, Eva Green & Lena Headey
  Betyg på Imdb: 7,2
 
  Baserad på serieromanen Xerxes
  Länk till recension på bloggen
 
  Tidigare filmer i samma serie:
  300
 
 
 Handling: Den här filmen utspelar sig innan, under och efter slaget vid helvetets portar som leddes av Kung Leonidas av Sparta som vi såg i filmen 300. Här är det istället Themistokles som försöker ena Grekland i ett försvar mot Xerxes flottarmé som hotar att attackera Aten. Hans främsta fiende stavas Artemisia och är den persiska kungens högra hand och även den som för befälet över flottan. Det krävs samarbete, skicklighet och en hel del tur samt listighet för att vinna mot perserna.
 
Omdöme: Återigen frossar filmen i blodiga sekvenser och avhuggna kropsdelar där grekerna hela tiden får slåss i underläge och försöka finna andra sätt att föra strider istället för man mot man. Det blir lite samma, det är som om den här filmen redan är gjord vilket den också i princip är om man tar dess föregångare i beaktande. Det är egentligen inte så mycket som skiljer dem åt, förutom att kriget här förs till havs. Jag tycker att karaktärerna i den här filmen är lite plattare och tråkigare och jag bryr mig egentligen inte om hur det går för dem, förutom att jag såklart vill att de ska vinna. Det känns upprepande och tjatigt med greker i underläge som är gudabenådade stridskämpar och som ständigt behöver pushas med dessa peptalk som är krigets vanligaste monolog. Ni vet där ledaren hela tiden försöker skapa lite teamspirit sekunderna innan de frivilligt begår självmord. Det kommer några sådana kan jag avslöja. Ibland ska man helt enkelt låta en film vara och låta uppföljaren förbli ofilmad.