Måndagens Movie: Dallas buyers club
 
 
Titel: Dallas buyers club
Premiär: 7 mars 2014 (Sv)
Längd: 117 min
Genre: Biography & Drama
Medverkande: Matthew McConaughey, Jennifer Garner & Jared Leto
Imdb-betyg: 8,0
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling: När narkomanen och homofoben Rod Woodroof är med om en arbetsrelaterad olycka och måste uppsöka sjukhus gör läkaren upptäckten att han har fullt utvecklad HIV/AIDS, uppskattningsvis har han endast trettio dagar kvar att leva. För att överleva bestämmer sig Rod för att smuggla läkemedel som fortfarande är olagliga i USA och till sin hjälp får han så småningom Rayon som är transexuell och som river upp alla Rons tidigare fördomar.
 
Omdöme: Det är klart att man får höga förväntningar när filmen går och vinner ett antal Oscars men jag tycker faktiskt att den lever upp till dem. Både Matthew McConaughey och Jared Leto gör alldeles strålande insatser men det tvivlade jag ju heller aldrig på att de inte skulle göra, jag är en av de som alltid har varit ett fan av just Matthew McConaughey så jag är glad att han äntligen har fått lite credd för sina roller. (Även om han just i den här filmen "stal" Leonardo Di Caprios Oscar för Wolf of Wall Street...) Men lysande skådespelarinsatser gör ju inte en film, det måste finnas en handling också och den har såklart ett viktigt tema och syfte att upplysa om vad som fick pågå under 1980-talet. Precis som Jonas Gardells romansvit Torka aldrig tårar utan handskar, då ur ett svenskt perspektiv. Jag gillar även kamerahanteringen och de snygga tysta effekterna. Men på tal om tystnad så är jag lite besviken på just musiken i filmen, som inte alls har någon framsträdande roll och många gånger tycker jag att det blir just lite för tyst. Med filmmusik hade de riktigt tysta partierna eventuellt fått ännu större effekt. Överlag en mycket bra dramafilm.