Måndagens Movie: The Bourne Supremacy
 
Titel: The Bourne Supremacy
Premiär: 17 sept 2004 (Sv)
Längd: 108 min
Genre: Action, Crime & Thriller
Medverkande: Matt Damon, Franka Potente & Joan Allen
Imdb-betyg: 7,8
 
Baserad på boken Operation Hongkong av Robert Ludlum.
Länk till recension på bloggen.
 
Andra filmer i samma serie:
 
 
 
 
 
Handling: Jason Bourne och Marie lever för tillfället i Indien där de för stunden tror att de är säkra från Jasons förflutna. När en bil som inte passar in i området är det dock skäl nog för Jason Bourne att snabbt ta sig därifrån. Efter att ha tröttnat på att ständigt leva på flykt och akta sig för främlingar bestämmer han sig för att ta hämnd på organisationen som förstört hans liv.
 
Omdöme: Jag kan säga att den här filmen är långt ifrån att klara Bechdeltestet, något jag la märke till men som recensionen inte ska handla om. Det är ju trots allt en actionfilm, vad hade jag trott? Överlag är det inte mycket repliker som Jason Bourne (Matt Damon) får slänga sig med utan det är oftast skjuta först och fråga sedan, att ha en dialog med varandra finns inte på kartan. Det finns dock en sak som skiljer Jason Bourne från andra actiongrabbar och det är väl att han inte gör några omöjliga stunts eller använder väldigt tekniska saker a la James Bond. Om man bortser från att han i princip inte går att döda då. Ytterligare en bidragande faktor till min smått negativa recension är själva handlingen, den känns lite långsökt och jag greppade faktiskt inte riktigt vad alla delar handlade om. Eventuellt berodde det på att filmen tappade mig någonstans vid första biljakten.