Måndagens Movie - The Bourne Ultimatum
 
 
Titel: The Bourne Ultimatum
Premiär: 12 september 2007 (Sv)
Längd: 115 min
Genre: Action, Crime & Thriller
Medverkande: Matt Damon, Édgar Ramírez & Joan Allen
Imdb-betyg: 8,1
 
Baserad på boken The Bourne Ultimatum av Robert Ludlum.
Länk till recension på bloggen.
 
 
 
 
 
Handling: Det tycktes länge som om Jason Bourne eventuellt kunde acceptera sin minnesförslut och börja ett nytt liv, men det var innan jakten började. Människorna som skapade Jason Bourne, från den han en gång var, vill nu se honom död. Efter att ha förlorat den han älskade mest finns nu inget som kommer att kunna stoppa Jason Bourne från att ta reda på vem han egentligen är och vart han egentligen kommer från. Inte ens de mest tränade yrkesmärdarna.
 
Omdöme: Det finns två kvinnor med i den här filmen som har repliker, de pratar aldrig direkt med varandra och om det förekommer någon replik så är det om Jason Bourne. Jag vill bara ha det sagt. Med andra ord så failar den Bechdeltestet. Annars är det väl en okej uppföljare som följer samma mönster som de tidigare filmerna. Japp, det förekommer en för lång biljakt och osannolika slagsmålsscener även i den här. Sedan tycker jag att en actionfilm mår bra av lite humor, något som den här filmen saknar, för att inte verka som om den vill vara seriös när allt annat tyder på en överdrift. Något som dock är sjukt men säkert sannolikt är hur CIA kan snappa upp telefonsamtal bara genom vissa triggande ord, något att diskutera vidare. Sedan undrar jag över den ena kvinnliga karaktären Nicky, vem är hon egentligen? Jag gillar henne och hade hoppats på en fortsättning på det spåret men det verkar som om jag får leva i ovisshet med mina frågor om bland annat hennes och Jasons tidigare relation?