Den röda pyramiden
 
Titel: Den röda pyramiden
Författare: Rick Riordan
Antal sidor: 579 (Inbunden)
ISBN: 97891 7645 0765
Publiceringsår: 2015 (Original: 2010)
Serie: Kanekrönikan #1 (Kane chronicles #1)
Originaltitel: The red pyramid
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "Vi har bara några timmar på oss, så hör noga på."
 
Recensionsexemplar från Modernista.
 
Handling: Carter och Sadie Kane har ingenting gemensamt förutom att de har samma föräldrar. Carter åker runt med sin pappa världen över medan Sadie bor hos deras mormor och morfar efter att deras mamma dog under mystiska omständigheter. Deras pappa, den kända arkeologen Julius Kane, för dem samman en dag när han ska visa dem ett experiment som åter igen ska ena deras familj. Det hela går dock inte som planerat utan uråldriga egyptiska krafter börjar välla fram och Carter och Sadie tvingas fly för sina liv. 
 
 
Omdöme: Jag har inte läst något av den här författaren tidigare men jag har förstått att han harett visst sätt att skriva på som gör att man känner igen hans böcker. Berättelsen blir väldigt personlig och det är stundtals som om karaktärerna talar direkt till läsaren, det brukade fascinera mig när jag var yngre så jag tror att det fortfatarande går hem hos målgruppen. Den är annars lättsam och roligt skriven och det finns ett bra driv genom hela boken. Det krävs nästan eftersom den är så väldigt lång, nästan lite avskräckande lång kan jag personligen tycka och det kan bli lite svårt att sälja in den till någon som inte redan befinner sig i en bokslukarperiod. Att den är skriven mot en yngre målgrupp märks främst på språket för i övrigt har jag svårt att se karaktärerna som de tolvåriga barn som de sägs vara. 
 
Handlingen som kretsar kring egyptiska gudar kan jag tycka känns lite rörig, jag känner inte igen det från någon annanstans så jag har lite svårt att hålla isär dem och att bilda mig en uppfattning om hur de ser ut eller vad deras specialiteter är. Men det har säkert också att göra med min oerhörda brist på fantasi, jag tror att målgruppen lätt kan föreställa sig en kalkonkropp med ett människohuvud eller en krokodil med lejonman och allt var det nu är för blandningar. Den är annars väldigt spännande och det händer saker konstant, för även om boken är närmare 600 sidor så  utspelar sig själva berättelsen bara under några dagar vad jag kunde förstå. Det är alltså mycket som ska hinnas med.
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Snowglitter

Jag tyckte också att det var svårt att de dem som 12 :D

#2 - Anna

Alltså ja, what's up med sidlängden?! Jag är tveksam till om jag hade orkat läsa en så lång bok när jag var i målgruppen.