Pekböcker
 
Ska jag börja tipsa om pekböcker nu tänker kanske ni? Både ja och nej skulle jag vilja svara på det påståendet. Jag kommer inte att recensera pekböcker om det är det ni tror men just dessa väckte några tankar hos mig som jag gärna skulle vilja dela med mig av. Jag besöker Öppna förskolan ibland i mitt jobb, och andra förskolor för den delen, men när jag var just på Öppna förskolan en gång så sa en mamma till mig att hon tyckte att det var lite onödigt med pekböcker till hennes dotter eftersom hon ändå inte kunde sitta stilla någon längre stund och för att hon ändå inte förstod något. Jag plockade då fram Anna-Clara Tidholms bok Knacka på! för att försöka engagera barnet och vet ni vad? Det fungerade. Hon kanske inte förstod men hon fick ändå engagera sig i en bok, genom att knacka på dörrarna/sidorna och ta del av spänningsmomentet av vad som skulle dölja sig bakom just den dörren. Det räcker gott så. 
 
Det här är två andra pekböcker som jag tycker är spännande, på sitt sätt och på en väldigt låg nivå såklart. Svansar runt i djungeln av Hanna Albrektson handlar om vilket djur som drar i vems svans. Tigern drar i elefantens svans, elefanten drar i giraffens svans och giraffen drar i Ja, vems svans drar giraffen i? Svansen syns alltid lite på bilden och det blir en gissningslek i frågan vilket djur som döljer sig på andra sidan. Spännande!
 
Min stora elefant av Sara Gimbergsson känns förmodligen inte lika spännande men har en fantastisk liten twist på slutet. Elefanten växer sig större än storebror, större än bilen, större än huset och hur stor kan den egentligen bli? Men när den lilla flickan ska gå och lägga sig blir elefanten plötsligt liten igen och det är den lilla flickan som blir stor. Boken kan dessutom användas för att samtala om proportioner. En liten skatt helt enkelt.
 
Det jag vill säga är att det finns fler sorters pekböcker än de där lite tråkiga när det endast är en bild av en bil, eller en gris eller ett hus. Det är bra om böcker för barn även kan engagera den vuxna, eftersom sådant märks så väldigt tydligt.