Pssst!
 
Titel: Pssst!
Författare: Annette Herzog
Illustratör: Katrine Clante
Antal sidor: 95 (Häftad)
ISBN: 97891 9782 1391
Publiceringsår: 2015 (Original: 2013)
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: -
 
Handling: Viola är tolv år och funderar mycket kring både de små och de stora frågorna i livet. Som döden, livet, vännerna, familjen, världen, orättvisor, ensamhet, utseende och populäritet. En grafisk roman som utforskar hur det är att vara tolv år och flicka i samhället idag.
 
 
 
Omdöme: Det här med grafiska romaner är fortfarande ett relativt nytt område för mig och jag känner att jag hela tiden förundras över hur länger jag gick ovetande om detta fantastiska medium. Att så få ord tillsammans med bilder kan beröra så djupt. Det här är en grafisk roman tänkt för en yngre målgrupp men kan läsas med behållning av de allra flesta. Ämnet är väldigt stort och svårt, det handlar om en liten flicka på tolv år som håller på att växa upp och som börjar fundera kring livets små och stora frågor. Hon märker att hon faktiskt inte är så unik i världen, att det fanns en tid när hon inte fanns och att det hade kunnat bli helt annorlunda om hon hade fötts på en annan plats eller i en annan tid. Men det jag tycker är både det viktigaste och det svåraste är den där hårfina linjen mellan att vara rätt och att vara fel, hur en tolvåring kan vara inne ena veckan och ute nästa. Nu är det dessutom så att man som tolvåring bombas med ouppnåeliga ideal, omöjliga att nå upp till och omöjliga att undvika. Viola funderar över hur hon ska förhålla sig till detta, hur vet man vem man är när alla säger olika?
 
Jag tror att den här boken kommer att ha svårt att hitta till sin läsare men när den väl gör det tror jag att den kommer att bli uppskattad. Jag tycker att den behövs, jag tycker att den är viktig och jag hoppas att den grafiska romanen kommer att bli mer accepterad och få ett högre värde inom en snar framtid. Jag tycker att det är extra roligt att det görs ett sådant här verk mot den här målgruppen. Vi är ganska vana vid att den politiska samhällskritiken får stort utrymme i serier för den vuxna läsaren, nu har det tagits ner till barnens nivå. 
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon