I ljusets makt
 
 
 
Titel: I ljusets makt
Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor: 296 (Danskt band)
ISBN: 97891 86634 681
Publiceringsår: 2015 (Original: 2012)
Serie: Grisha #1
Originaltitel: Shadow and bone
Första mening: "Tjänstefolket kallade dem malenchki, små spöken, för att de var minst och yngst och för att de hemsökte hertigens hus likt fnittrande fantomer, kilade fram och tillbaka genom rummen, gömde sig i skåp för att tjuvlyssna och smög in i köket för att stjäla de sista av sommarens persikor."
 
Handling: Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga föräldralösa i landet Ravka. Tills den dagen hon räddar sig själv och sin bästa vän Mal och grishorna upptäcker henne. Hon besitter en uråldrig kraft som kan vara hela rikets räddning mot Skuggsänkan. Alina förs till landets elit, grishorna, och där väntar ett helt nytt liv. Men vem går det egentligen att lita på?
 
 
Omdöme: Jag fastnade tyvärr inte alls för den här boken. Jag gick mer på förlaget än mitt intresse för boken och tänkte att den kan överraska, men det gjorde den tyvärr inte. Jag vet inte riktigt vad det var som gjorde att den kändes oerhört seg att komma igenom men något var det bevisligen. Dels har jag ju svårt för fantasy överlag, svårt att visualisera och förstå hur världen ser ut och hänger samman. Jag tänker hela tiden att det inte har så stor betydelse för berättelsen eller att det kommer att reda ut sig med tiden men den här gången kändes det bara som en suck att ens komma igenom den.
 
Visst är den välskriven och visst utspelar den sig under en intressant tid med specella miljöskildringar men jag kan ändå inte uppbåda det engagemang som krävs. Jag tycker att Alina är en lite för alldaglig och naiv person och inte blir det bättre av att hon som genom en förvandling plötsligt blir både snygg och stark. Först då upptäcker dessutom hennes bästa vän Mal hennes potential som en källa till kärlek. För någon som gillar fantasy och magi är detta säkert en guldgruva men för mig som fortfarande är en ovan läsare inom genren är den lite för stillsam och intetsägande.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
#1 - Boklysten

Blir lite nyfiken på den här boken!