Fredagsfråga - Bokserier
 
 
Äntligen fredag! Är helt fylld med information i huvudet efter första jobbveckan så ska bli skönt med lite helg. Även om jag är rädd för att den inte kommer bestå av så mycket ledigt eftersom vi ska flytta in i nya lägenheten. Men för att öka på fredagskänslan lite i alla fall så kommer här veckans bokbloggsjerka som den här veckan handlar om serier: Har du läst en bokserie som du slutade tycka om under resans gång och varför? 

Ibland känns det som om jag enbart läser serier och då ofta på ren rutin, inte för att jag tycker att de är häpnadsväckande bra. På sätt och vis är det tryggt med serier eftersom man vet ungefär vad det är man får. Jag är ju en sådan som alltid läser ut en bok, även om jag redan efter de första sidorna känner att den inte är något för mig, och serier blir på sätt och vis som en jättelång bok eftersom de oftast inte är fristående. Jag vill helt enkelt få till ett avslut och för att få det så måste jag ju läsa till serien tar slut. Sedan vill man ju alltid veta hur det går, oavsett om man gillar karaktärerna eller inte. Men framförallt är det nog ett avslut jag vill ha för att kunna gå vidare. Sedan hindrar det mig ju inte från att läsa många serier samtidigt vilket resulterar i att det kan gå flera år mellan delarna jag läser men det är ju en annan fråga.

Så med andra ord, för att besvara mer konkret på fråga, så finns det några serier som jag har slutat att tycka om men som jag ändå fortsätter att läsa. Bland annat Mons Kallentofts serie om Malin Fors, å andra sidan fick jag faktiskt till sist utdelning eftersom den senaste boken var helt okej. Michael Connellys serie om Harry Bosch är också en serie som jag har tyckt om men som jag känner har spårat ur lite. Likaså Mortal Instrument-serien av Cassandra Clare är en serie som jag inte vurmar så mycket för. Det är tur att det finns så många andra serier att läsa emellan!

#1 - Boklysten

Jag brukar ledsna ganska snabbt så jag föredrar trilogier/kvartetter.

Svar: Det är ju ett alternativ! :)
Carolina Edvinsson

#2 - Monika

Jag läste första boken om Harry Bosch för bara lite drygt två år sedan och jag blev väl inte stormförtjust, men en bok till måste jag ju läsa :)

Svar: Jag gillade verkligen Poeten av Connelly när jag läste den, så tips! :)
Carolina Edvinsson

#3 - A ROOM OF MY OWN

Kallentoft haar jag faktiskt läst ett par titlar av men inte Connelly. Jättelånga serier brukar man ju tröttna på

#4 - Lena

Har bara läst första boken i Kallentofts serie ännu. Connelly har jag däremot läst ganska mycket av. Vissa böcker är superbra och andra inte lika bra. Men jag läser ändå det mesta av honom.

#5 - Helen

Jag är lite tvärtom där, gillar jag inte boken så lägger jag undan den, antingen helt och hållet eller så ger jag den en chans till vid ett annat tillfälle. Tiden räcker inte till för att läsa böcker jag egentligen inte tycker om! =)

Svar: Det är så man verkligen borde tänka! Finns ju massor av bra böcker där ute som jag aldrig kommer att hinna med.
Carolina Edvinsson

#6 - Vargnatts bokhylla

Har varken läst Kallentoft eller Connelly, tror inte de passar mig riktigt :)

#7 - Lottens bokblogg

Kallentofts serie borde jag tagit med för den har jag faktiskt gett upp. Gav den en ny chans förra året och ångrade det!

#8 - Bokslukaren

Det där med avslut känner jag igen mig i. Önskar att jag vore bättre på att sluta läsa halvdåliga böcker/serier.

#9 - Ewelina

Jag har också svårt för att sluta läsa en serie och egentligen tycker jag inte om Malin Fors men jag läser den ändå. Fast Vattenänglar var faktiskt ganska bra tyckte jag :)

#10 - Skriva läsa leva

Läste klart Cassandra Clares tredje bok nyss, och planerar fortsätta läsningen men böckerna är inte så bra som jag hoppats, tyvärr...