Angående det här med att inte vilja veta något om personen bakom titeln
 
I onsdags hade Svt:s nya serie Deckarna premiär, det går säkert att se i efterhand på Svt-play för den som missade det och vill se det. Såg ni det? Det verkade som om några av er gjorde det sett till mitt Instagramflöde i alla fall. Jag såg bara några minuter men sedan stängde jag av. Inte för att jag tyckte att det var dåligt, när jag såg så satt de mest och pratade om Roslund & Hellströms relation till varandra, utan för att jag inte är så intresserad. Jag älskar böcker men är inte särskilt intresserad av personen bakom boken. Jag undviker även författarintervjuer i tidningar, inslag på morgonprogram i Tv och liknande just för att jag tycker att författaren bakom boken påverkar min läsning. Det är klart att om man verkligen gillar en bok kanske det kan vara intressant att veta mer om personen bakom titeln, jag vet inte. Är det någon som kan känna igen sig i hur jag tänker? Ta till exempel Björn Hellberg, Camilla Läckberg eller Leif GW Persson som ofta figurerar i media, visst påverkar ens uppfattning om dem som personer läsningen? Pseudonym är ju en annan vinkling på samma företeelse egentligen. Ofta handlar det väl om att läsaren inte ska gå in med förutfattade meningar. 
 
 
 
 
#1 - Vargnatts bokhylla

Jag har aldrig riktigt haft något behov av att ta reda på mer om författarna bakom böcker jag läser. Jag vet inte riktigt varför, det har bara aldrig känts viktigt.

Svar: Vad skönt att jag inte är ensam om det!
Carolina Edvinsson

#2 - Amanda

Jag är väl inte så intresserad av författarna själva, men otroligt intresserad av deras skrivprocesser. Hur olika författare tänkt när de skrivit osv. :)

Svar: Ja, det har jag förstått att många är.. Finns ju en del utgivna böcker på ämnet. Hört att Stepehen Kings ska vara bra?
Carolina Edvinsson