Airtight
 
Titel: Airtight
Författare: Niclas Christoffer
Antal sidor: 206 (Häftad)
ISBN: 97891 75579 344
Publiceringsår: 2015
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "'Jag vill ha dig...mmm...', Felix hesa röst ger henne rysningar på armarna. '...som en porrstjärna, fast kåtare.'"
 
Handling: Emma är sjutton år och skolans grå mus, tills hon träffar den tre år äldre läraren Felix. Emma vill bli älskad, stå i centrum, värd att ha och tillsammans med Felix får hon känna precis så och lite till. Med Felix vågar hon leva ut både hans och hennes sexuella fantasier och då märker hon att hon har talang. Hon märker ganska snabbt att det finns fler som vill ha henne och att några till och med är beredda att betala för det.
 
 
 
Omdöme: Jag vet inte vad jag tycker om den här boken. Jag hade hoppats att jag hade kunnat använda den i jobbet som boktips, precis som jag har gjort med bland annat Som Zlatan fast bättre som verkligen har gått hem. Men den här kräver nog att den läses i samband med en diskussion om jag ska tipsa om den till femtonåringar. För det är mycket grova uttryck, mycket glorifiering av porrindustrin och ett sexliv som jag inte alls kan känna stämmer överens med verkligheten. Jag är för sex i ungdomsböcker, för jag vet att det går hem och att det är viktigt att det finns, men då tycker jag att det ska vara skildrat på ett bra sätt. Det här blir alldeles för mycket och alldeles för grovt. Jag tycker att porrbranschen mycket väl kan förekomma, men att det då tas upp ur ett problematiserat angreppssätt. Här är det Emma som drömmer om att bli porrskådis, så pass mycket att hon skickar iväg hemmagjorda filmer till företag i USA som snabbt knyter an Emma till sitt bolag och hon åker över dit för att spela in en film på riktigt. Jag tycker bara att det är underligt skildrat. Ur mitt perspektiv så skadar Emma sig själv genom att sälja sex och göra som hon gör men enligt Emma själv så är hon självsäker och trygg med sig själv. Läser man bara boken ord för ord, utan att ta in ett bredare perspektiv, så framstår faktiskt Emma som en tjej som följer sin dröm om att bli porrskådis. Det är det jag menar med att den bör läsas med efterföljande diskussion.
 
Annars är den helt klart välskriven och det finns ett annat problem i boken som jag gärna hade sett tagit större plats. Det är att Emmas mamma slår hennes pappa. Ett våldsbrott som inte är särskilt uppmärksammat varken i litteraturen eller i verkligheten. Sedan finns det perspektivet med Emmas bästa kompis som tar livet av sig eftersom han är homosexuell och kommer från en väldigt religiös familj, vilket medför att han helt enkelt inte orkar kämpa längre. Det är också ett intressant spår som hade kunnat utvecklats till förmån för porrspåret. 
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Niclas Christoffer: