Fotografens flickor
 
 
Titel: Fotografens flickor
Författare: Miranda Beverly-Whittemore
Antal sidor: 373 (Pocket)
ISBN: 97891 00108366
Publiceringsår: 2007 (Original: 2005)
Serie: -
Originaltitel: The effects of light
Första mening: "Två flickor ligger och slappar på golvet i ett rum som flödar av ljus."
 
Handling: Myla och Pru har poserat framför en kamera så länge de kan minnas, oftast utan kläder. Det är dessa fotografier som ger konstnären Ruth sin största framgång, samtidigt som kritiken aldrig är långt borta. Det är kontroversiella bilder och en dag sker en händelse som gör att flickornas tillvaro vänds upp och ner. Trettobn år senare återvänder Myla till sin barndomsstad för att söka efter sanningen, vad var det egentligen som slog deras familj i spillror. Var det konsten eller var det något annat?
 
 
Omdöme: Den här boken plockade jag upp på måfå ute i sommarstugan utan att ha en aning om vad det var för något men det skulle visa sig vara en chasning som gick hem. Själva handlingen känns inte så himla inspirerande eller lockande men det är de filosofiska tankarna i boken som verkligen fångar mig. Om konstnären har någon skyldighet till försvinanndet av en liten flicka? Om konst i sig kan stå för något utan att det betraktas. Om vad som helst får vara konst och vem som i så fall ska bestämma det. Om konstnärer kan påverka en samhällskultur eller om det är samhället som påverkar konstnären negativt i stor utsträckning. Hur långt är man villig att gå för det man tror på? Hur långt är man villig att stå upp för det man tror på? Det var helt enkelt mycket tankar som väcktes i mig när jagl äste den här boken och det måste ses som något positivt. Jag blev till och med intresserad av att läsa någon universitetskurs med konstinriktning (rent teoretisk alltså, inte praktisk!) och att en bok kan inspirera så är ju ännu bättre.
 
Jag vet dock inte om känslorna som jag fick berodde på att jag inte hade några som helst förutfattade meningar eller om den verkligen var så bra som jag upplevde den. För i ärlighetens namn så var den väldigt ofta ganska seg och långtråkig. Huvudpersonen tyckte jag inte alls om och det tog ganska lång tid innan jag förstod vem som var vem av de två flickorna. Det var inget mästerverk men jag gillade att den påverkade mig, fick mig att tänka till om ett och annat och dessutom om konst som jag inte alls ser mig själv som särskilt intresserad av.
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: -