Längd: 122 min
Genre: Comedy, Drama & Romance
Medverkande: Bradley Cooper, Jennifer Lawrence & Robert De Niro
Betyg på Imdb: 7,8

Baserad på boken Du gör mig galen! av Matthew Quick.
Länk till recension på bloggen.

Handling: Pat har precis blivit utsläppt från en psykiatrisk klinik efter att han svårt misshandlade mannen som hans hustru Nikki var otrogen med. Han kan dock inte släppa tanken på sin fru och vill inget hellre än att få tillbaka henne, detta trots att han har blivit belagd med besöksförbud. Han tvingas flytta in till sina föräldrar, utan jobb eller inkomst men det är även där han så småningom träffar Tiffany. Hennes man har dött i en olycka och även hon har svårt att hantera sorgen. Tillsammans tar de sig an sina respektive problem, men det visar sig inte vara så lätt som de båda gärna vill tro.

Omdöme: Den svenska titeln måste vara en av de sämsta översättningarna i mannaminne, den för tankarna till en riktigt dålig komedi och det är det ju verkligen inte. Det finns roliga och hoppfulla glimtar men det är nästan sådana som krävs för att allt inte ska verka becksvart. För det är ju ett riktigt tungt ämne som behandlas och rollerna kräver sina skådespelare, vilket samtliga klarar med bravur. Det verkar dock som om precis alla i filmen har någon form av beteendestörning och det känns ju lite orealistiskt men det är samtidigt den dynamiken som gör att det uppstår scener som nästan är lite tragikomiska. På det stora hela så var den väldigt bra men jag blev inte särskilt djupt berörd av den. Den känns alltigenom lite för ytlig för att frammana några känslostormar hos mig men på det stora taget är den sevärd.

#1 - Monika

Jag tyckte denna var skitkul :) Visst var karaktärerna lite överdrivna, men jag att de flesta av oss nog har några av deras egenskaper. Dock inte så många och så mycket :)

#2 - Malin