Den gamle och havet
 
Titel: Den gamle och havet
Författare: Ernest Hemingway
Antal sidor: - (Ljudupptagning)
ISBN: 9179532926
Publiceringsår: 2005 (Original: 1952)
Serie: -
Originaltitel: The old man and the sea
Uppläsare: Max von Sydow
Första mening: "Han  var en gammal man som fiskade ensam i en liten båt i Golfströmmen och han hade inte fått en fisk på åttiofyra dagar."
 
Handling: Santiago är fiskaren som har åkt ut med sin båt i åttiofyra dagar utan någon fiskelycka. Så på den åttiofemte dagen händer det, han får en fisk på kroken. Inte vilken fisk som helst dessutom, utan den största han någonsin har skådat under alla sina år som yrkesverksam fiskare. Det blir till en kamp på liv och död. 
 
Omdöme: Jag är dålig på att lyssna på ljudböcker. Jag tappar lätt fokus, låter tankarna glida iväg på annat och efter en stund upptäcker jag att jag inte har hört ett ord de senaste fem minutrarna. Men jag hoppas att jag kan bli bättre, för det vill jag, men jag är inte där riktigt än. För att återgå till boken så var min första tanke när jag hade lyssnat klart att det handlar om en gammal man, en båt och en fisk. Det är allt. Hur kan det här ha bidragit till Ernest Hemingway nobelpris i litteratur? Hur kan det här ha blivit en klassiker? En gammal man, en båt och en fisk. 
 
Men jag är glad att jag inte skrev recensionen då när jag precis hade lyssnat klart, då hade den sett tämligen annorlunda ut mot nu. För efter några dagar har den vuxit i mina ögon, blivit något större än en berättelse om en man som åker ut och fiskar. Det har blivit en berättelse om en man som kämpar, som viger sitt liv och som offrar allt. Men det finns framförallt en aspekt som har fastnat i mig och det är att Santiago så småningom kom att beundra fisken för dess motstånd. Att det inte bara blev en kamp på liv och död, mellan en fisk och en man utan en kamp mellan jämlikar. 
 
Sedan är det alltid så, särskilt med klassiker, att man läser böcker utifrån sin egen referensram. Jag vet att det finns många religiösa tolkningar på berättelsen, något som sträcker sig utanför mitt kunskapsområde. Jag reagerade visserligen också på spikar genom handflator, bärande av kors och löften om böner men jag identifierade långt ifrån alla bibliska referenser och kanske går jag därför per automatik miste om mycket av berättelsen. Om den nu verkligen hade för avsikt att tolkas bibliskt. Till syvende och sist är det ju trots allt betraktaren som både tolkar, analyserar och känner helt utifrån den egna referensramen.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
 
#1 - Boklysten

Den gamle och havet är en av mina Hemingwayfavoriter