Måndagens Movie: American Hustle
 
 
 
Titel: American Hustle
Premiär: 21 februari 2014 (Sv)
Längd: 138 min
Genre: Crime & Drama
Medverkande: Christian Bale, Amy Adams & Bradley Cooper
Imdb-betyg: 7,3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Handling:  Irving och Sydney försörjer sig genom att lura desperata människor på pengar. De två har även ett passionerat förhållande samtidigt som Irving har både fru och barn. De avslöjas så småningom av FBI-agenten Richie som lovar att de får gå fria om de hjälper honom att sätta några stora namn bakom lås och bom. Richie är inriktad på karriären och vill sätta dit politiker eller maffian eller någon annan som kan få hans namn i tidningarna. 
 
Omdöme: Det är klart att den här filmen är oerhört snyggt gjord, alltifrån kostymer till musik och för att inte nämna skådespelarna. Det är stora karaktärer, speciella karaktärer och de kräver en hel del men jag skulle säga att samtliga i ensemblen lyckas med konststycket att övertyga mig. Rent sceniskt är det alltså en mästarfilm men så är det ju det här med att det ska vara underhållning också och jag har lite svårt för handlingen. Den blir lite långsam stundtals och jag tycker att den blir lite för lång. Karaktären Irving är den underligaste typ som jag har sett på länge och med andra ord är det högt betyg för Christian Bale som är den som gestaltar denna herre, oerhört obehaglig samtidigt som det väcks en aning av sympati inom mig. Jag förstår ingenting och jag gillar det!