Söndagens smakprov - Vi ses i Obsan
 
Den här söndagen kommer mitt smakprov ur Vi ses i Obsan av Cilla Jackert. En bok för 9-12 åringarna, ja jag tycks helt ha snöat in på den här kategorin tänker ni men det har faktiskt ett syfte. Jag måste nämligen hitta en bra bok till femteklassarna som de ska arbeta med under ett projekt på höstterminen och där författaren även ska göra ett besök så jag sonderar terrängen. Vi ses i Obsan handlar om tolvåriga Annika som mer eller mindre får klara sig helt själv under sommaren eftersom hennes lillebror har fötts för tidigt och föräldrarna är upptagna med sjukhusbesök. I observatorielunden, även kallat Obsan, träffar hon andra barn som likt henne själv bara stryker omkring och undviker hemma av en eller annan anledning. Än så länge är jag inte riktigt fäst vid den här boken, jag vill gilla den mer än vad jag just nu gör.
 
 
 
 
#1 - C.R.M. Nilsson

Vilket roligt projekt det låter som :) Hoppas du hittar en riktigt bra bok åt femteklassarna! Tack för smakbiten.

Svar: Ja, det är kul även om det är mycket att rodda med. Jag har hittat en bok som jag väldigt gärna vill ha men det gäller ju att författaren är med på det också :)
Carolina Edvinsson

#2 - Maddes bokblogg

Hoppas du hittar rätt bok!

Svar: Jag har faktiskt ett förstaval men det gäller ju att få författaren med på noterna också :)
Carolina Edvinsson

#3 - Boklysten

Tack för smakbiten!

#4 - A ROOM OF MY OWN

ämnesvalet låter bra. borde kunna intressera åldersgruppen. men det ska ju gestaltas bra också. tack för smakbiten!

#5 - Lena

Låter som en intressant bok.

#6 - Bokhuset

Vet ju inte alls om projektet har någon speciell inriktning, men måste rekommendera boken Attentaten i Gallus av Eva Holmquist. En riktigt fin bok som jag tyckte jättemycket om som nog passar den åldern.

Svar: Men TACK! Ska absolut kolla in den! :)
Carolina Edvinsson

#7 - Monika

En viktig bok du måste hitta alltså, hoppas du gör det :)

#8 - Bokdamen

Tack för smakbiten! Låter som ett roligt projekt, hoppas att det går bra. :)

#9 - Mia Eggimann

Ja så typiskt när man ska välja bok till kidsen man börjar själv läsa. Vet inte hur många Lasse Maja jag läst

#10 - Anette

Det hørtes ut som et utrolig interessant prosjekt, både for deg og elevene :)

#11 - Lottens bokblogg

Tack för smakbiten. Lycka till med letandet.

#12 - Boktjuven Ingerun

Jag tyckte den var bra. Har du provat Dagens katastrofer av samma författare?

Svar: Ja, jag läste faktiskt din recension innan jag påbörjade den ;) Nej, det har jag inte men ska genast kolla upp :)
Carolina Edvinsson

#13 - Boktjuven Ingerun

Jag gillade Dagens katastrofer ännu mer, men kanske gillar man båda eller ingen. :)

Om du söker något med relationer så är Katarina Bredows nya serie för 9-12 mkt läsvärd! Och det finns mycket att diskutera. Det handlar tex om hackordning i klassen och skillnad mellan vad man säger och tänker/känner. Du&jag,Han&hon samt Han&dom.