Fallna kvinnor
 
Titel: Fallna kvinnor: när samhällets bottensats skulle lära sig veta hut
Författare: Eva F Dahlgren
Antal sidor: 345 (Pocket)
ISBN: 97891 8690 5309
Publiceringsår: 2015 (Original: 2013)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Mistluren stönar."
 
Handling: När Eva F Dahlgren arbetade med boken "Farfar var rasbiolog" hittade hon ett fotoalbum i rasbiologiska institutets arkiv i Uppsala. Det innehöll nakna kvinnor som skulle till en anstalt i Landskrona, dessa kvinnor skulle gömmas och uppfostras eftersom de inte levde så som samhället ämnade att de skulle leva. 
 
Omdöme: Jag ville så gärna gilla den här men det måste jag tyärr erkänna att jag inte gjorde. Det blev lite för vagt för mig, lite för tungläst och lite för obekant. Det här är en historia som jag inte kände till sedan tidigare och det kanske inte är så konstigt, eftersom det är kvinnornas. Samhällets bottensats. Fallna kvinnors historia. Men jag saknade närhet i historien, jag blev som en åskådare till något som jag inte kunde greppa. Vissa partier uppskattade jag mer än andra, som när författarens egen röst kom fram och hon beskrev processen i vilken boken kom till och hur lång och svår vägen har varit för att få tag i dessa röster och dessa historier. Det berörde mig. Jag hade dock svårt för att köpa beskrivningen av livet på anstalterna eftersom det känns som att det är så mycket gissningar. Jag gillar egentligen angreppssättet och det blir mer levande om livet beskrivs som om det är personerna själva som har beskrivit det men nu är det ju inte det och på något sätt så blir det så väldigt tydligt här. 
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon