Pojkarna
 
Titel: Pojkarna
Författare: Jessica Schiefauer
Antal sidor: 188 (Pocket)
ISBN: 97891 7503 0784
Publiceringsår: 2012 (Original: 2011)
Serie:
Originaltitel: -
Första mening: "Jag har en historia att berätta, men min historia är inte till för vem som helst."
 
Handling: Kim, Momo och Bella är fjorton år och vill för allt i världen inte lämna barndomen. De vill inte växa upp till kvinnor i en värld där de betraktas som ett stycke kött. För på dagarna får de stå ut med pojkarnas glåpord, deras tafsande händer och deras bedömande blickar. Bellas växthus är den enda platsen som de kan få vara sig själva. Där växer även en blomma, en blomma vars nektar gör att flickorna kan förvandlas till pojkar om nätterna. Särskilt Kim kan inte få nog av friheten som en pojkes kropp ger och hon blir även kär i Tony men som tjej på dagen är hon inte intressant, inte tillräckligt uppseendeväckande.
 
 
Omdöme: Nej, den här historien är kanske inte till för alla för jag tycker att den både kräver och förtjänar sin läsare. Den kräver att man släpper individen och ser till en större struktur, en struktur där tjejer och killar inte betraktas som lika. Inte lika mycket värda. Men jag tycker att boken är helt magiskt fantastisk. Jag har helt klart hittat en ny favoritförfattare. Det är språkligt vackert, det är en bra historia och det finns ett mörker som jag älskar. 
 
Jag tycker om skildringen av Kim som känner sig mer hemma i en pojkes kropp, som utnyttjar friheten det ger och som sedan alltmer lämnar sitt gamla jag bakom sig för att helt gå upp i den kropp som hon känner att hon borde ha fötts med. Jag gillar att livet och blommans nektar blir som en drog som hon inte kan få nog av, att hennes nya kropp ger henne friheter som hon tidigare inte har haft. Kims process gör på sätt och vis ont i mig men den berör starkt och det gillar jag. På det stora hela utmanar boken både könsroller, könsidentiteter och sexualitet på ett sätt som jag fängslas av. Det är klart att den kan kännas tunn men jag ser det snarare som en fördel, avskalat men vackert. 
 
Efter att ha sett lite strörecensioner om boken lite överallt kan jag konstatera att den tycks dela läsarna i två läger, de som hatar och de som älskar. Jag tillhör definitivt den senare skaran och jag kan egentligen inte svara på varför jag inte har läst den tidigare. Den har ju alltid funnits i min att-läsa-hög men det är alltid någon annan som har prioriterats. Så om ni inte har läst den men har tänkt göra det så kan jag verkligen rekommendera att ni tar tag i det genast.
 
Betyg: 5/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Jessica Schiefauer:
 
#1 - Anonym

Jag hade byggt upp en bild av boken i huvudet, så när jag väl läste den blev jag lite besviken över att den inte var som jag hade föreställt mig den. Fortfarande en riktigt bra bok :)

#2 - C.R.M. Nilsson

Anonym är lilla jag ;)

#3 - Angelica - Biblioteket

Älskar den här boken! :)