Fredagsfråga - Hemtrakter
 
Skulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?
 
Jag är uppvuxen utanför Oskarshamn och där utspelar sig en del av böckerna av Karin Wahlberg om Claes Claeson, särskilt Glasklart rör sig runt mina hemtrakter. Numera är jag bosatt på Öland och då kan jag väl inte undgå att nämna Johan Theorin där vi bland annat har SkumtimmenNattfåkBlodläge och Rörgast
 
 
#1 - Vargnatts bokhylla

Theorins böcker gillar jag :)

#2 - [Anna]

Öland har man ju läst om i många böcker :)

#3 - Boklysten

Har bara läst en bok av Theorin och den var jag inte så förtjust i men börjar känna att jag nog ska ge honom en chans till.

Svar: Jag gillade inte Rörgast så mycket men de andra tror jag bestämt att jag har gillat ganska bra :)
Carolina Edvinsson

#4 - Lion´s Library

Fin miljö! Skumtimmen har jag faktiskt läst, minns den som spännande. Kanske lite skrämmande också :)

#5 - Evelina

Har bara läst Nattfåk av Theorin och den tyckte jag var jättebra! :)

Svar: Då tycker jag såklart att du ska läsa någon mer ;)
Carolina Edvinsson

#6 - Lena

Theorins böcker är superspännande.

#7 - Katt

Jag gillar verkligen Theorins böcker, speciellt miljöbeskrivningarna.

Svar: Ja, det är något speciellt med dem.
Carolina Edvinsson

#8 - Cissi - Bokstunder

Jag tyckte om Karin Wahlbergs deckarserie men tröttnade till slut. Däremot gillar jag hennes nya serie om ett Lasarett i en fiktiv stad på 50-talet. Johan Theorins böcker har verkligen en viss atmosfär. Vi har dessutom hyrt stuga en vecka på Öland i sommar vilket jag verkligen ser fram emot. :)

Svar: Jag har inte läst något av hennes nya serie, den har inte riktigt tilltalat mig men jag blir inte förvånad om den står här hemma plötsligt en vacker dag. Även de mest oväntade böckerna tenderar att landa hemma till slut av någon outgrundlig anledning ;) Och nu håller jag tummarna för att ni får fint väder på eran vecka på Öland!
Carolina Edvinsson

#9 - A ROOM OF MY OWN

fin bild! Karin Wahlberg har jag läst en del av; även av Johan Theorin

#10 - Läsa & Lyssna

Två av mina favoritförfattare!!

Svar: Oj, där ser man! :)
Carolina Edvinsson

#11 - Monika

Den enda gångerna jag har varit i Oskarshamn är när jag har tagit Gotlandsbåten :) På Öland har jag inte varit speciellt många gånger, men Theorins böcker har jag läst :)

Svar: Jag tycker att Theorin speglar ön ganska bra, lite ödslig och dyster ;)
Carolina Edvinsson

#12 - Marie Eggimann

Ja men det var precis de böckerna jag tänkte på också. Bra böcker dessutom

#13 - Anna

Jag älskar Wahlbergs böcker! Just Glasklart har jag inte hunnit till ännu, men det lär bli inom kort!

Svar: Jag har inte läst dem i rätt ordning och lite ostrukturerat så jag har inte riktigt fastnat och jag tror att det är därför karaktärerna inte riktigt har satt sig hos mig.
Carolina Edvinsson

#14 - bloggbohemen

Jag läste och tyckte om Nattfåk, men av någon anledning har det inte blivit fler böcker av Theorin. Kanske får bli ändring på det. :)

Svar: Det tycker jag, hans sista var väl inte direkt min favorit men de andra är fortfarande ruggigt bra! :)
Carolina Edvinsson

#15 - MissMagic

Inte läst någon av dem. :) Får kolla upp dem närmare :)

Svar: Kan särskilt rekommendera Theorin :)
Carolina Edvinsson

#16 - hildesbokblogg

Spännande... Måste man kolla upp :) Tack för tips! Ha en bra Valborg!

Svar: Detsamma!
Carolina Edvinsson

#17 - Koko

Det är så spännande att läsa om olika platser :-) Jag tror inte jag läst någon bok som utspelar sig på Öland, men jag har varit där någon gång. Minns mest Alvaret, det var speciellt.