Bonnier Carlsen - Sommar 2016
Sommaren känns än så länge väldigt långt borta men förlagen lever inte i nuet direkt utan har redan börjat komma med sina sommarkataloger. Jag tänkte att jag skulle presentera mina guldkorn ur respektive katalog och vi börjar med Bonnier Carlsen. 
 
 
 
Det tog lite tid för mig att verkligen känna något för Stina Wirsén, men så är det ju ibland med alla konstformer att det måste få ta sin tid innan det hittar rätt. Nu tycker jag att illustrationerna är helt fantastiska och jag tycker att det är spännande att man med så få streck kan skapa så uttrycksfulla bilder. Och sedan är jag ju extra förtjust i mörker, så titeln Död får mig verkligen intresserad.
 
 
 
Det här är egentligen inte en sådan titel som jag brukar tycka om, men överlag är det svårt att som vuxen verkligen uppskatta en småbarnsbilderbok. Däremot uppskattar jag när böckerna gör det lätt för mig som vuxen att använda dem tillsammans med barn och jag tror att det här kan bli en hit i det fallet. Böcker är inte bara till för att sitta stilla och läsa utan kan lika gärna uppmuntra till rörelse. VIlket jag hoppas att den här boken kan göra. Jag tänker att bokens handling kan bli till en levande lek. Går det att sitta på den här? Eller den här? Eller vad som helst som finns i rummet där man läser boken. Jag kan tänka mig att det här är en bok som är lätt för vuxna att lyfta utanför läsningen och bokens pärmar. 
 
 
Jag gillar Hugo: Vilken cirkus väldigt mycket så jag hoppas att jag kommer att gilla även den här. Det är lagom med text och jag gillar illustrationerna, bra kombination helt enkelt. Det behöver inte alltid vara mer än så.
 
 
Jag skäms nästan för att säga det men det var ganska nyligen som jag upptäckte Lotta Olsson, men bättre sent än aldrig! För oj vad jag gillar dessa små figurer, men egentligen allt som jag hittills har läst av Lotta Olsson. Hon ger plats åt stora funderingar och bjuder in till filosofiska samtal. Jag började t.ex. fundera en hel del när jag läste Världen på vinden. Men det gäller att verkligen snappa upp de där frågorna och våga ta diskussionerna och reflektionerna som de väcker. 
 
 
Det behövs alltid en ny Nordin-bok. Magnus Nordin är en författare som verkligen går hem på högstadiet och det är kanske den målgruppen som är mest otacksam att skriva för, kan jag tänka mig? Så därför är jag glad att någon gör det så bra. Jag borde sänka mina förväntningar på den här boken för just nu är de ganska höga men det är för att jag så väldigt gärna vill att den ska vara bra!