Vad gör man inte
 
 
Titel: Vad gör man inte
Författare: Maja Hertzell
Antal sidor: 138 (Häftad)
ISBN: 97891 8663 4735
Publiceringsår: 2015
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Anders går på landsvägen."
 
Handling: Tre syskon är på väg till sin mammas födelsedagsfirande. Det är Sanna som alltid ligger med fel killar, Anders som tar sin tillflykt till alkohol och slagsmål och Karoline som inte vill någonting. Den äldsta systern Lea kommer inte, inte efter att Sanna gjorde det oförlåtliga. Och deras pappa behöver de inte oroa sig för längre. Men under ytan sipprar sanningarna fram och när dagen är slut kommer ingenting längre att vara som vanligt.
 
 
Omdöme: Jag hade inga direkta förväntingar när jag började läsa den här boken men så positivt överraskad jag blev! Jag tycker att det här är en fantastisk liten pärla som jag definitivt kommer att rekommendera vidare. Älskar att den är lagom lång för att sälja in även hos högstadieelever! Det är en väldigt lågmäld och finstämd berättelse men hela tiden döljer sig hemligheter under ytan som gör att den trots allt känns spännande. Det är inte mycket som händer, hela berättelsen utspelar sig under en dag, men trots det så tycker jag ändå att boken har ett driv som gör att det känns som om man kommer framåt. 
 
Trots att det är väldigt få sidor så känns det som om jag som läsare kommer väldigt nära karaktärerna på något vis, jag får veta tillräckligt mycket för att kunna skapa mig en bild av dem men absolut inte mer än nödvändigt. Jag vet inte om det har att göra med att de är så extremt olika varandra, att de är lättare att hålla isär och att det därför känns som om man har fått veta mer om dem än vad man egentligen har? Jag vet inte men bra gjort är det i alla fall. 
 
Så för att jag inte ska råka avslöja något om boken och hemligheterna som den ruvar på så ska jag fatta mig kort. Läs boken! Det enda jag hade lite svårt för är att språket kändes lite korthugget ibland och att dialogerna innehöll lite väl många "säger Larsson" eller "säger Anders". Men det är en petitess i sammanhanget då jag annars tyckte översvällande bra om boken. Den här vill jag använda på något sätt i de senare årskurserna på högstadiet eller på gymnasiet. Jag vet inte hur utan bara att jag vill det. Kort och gott, läs den.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
 
#1 - Monika

Den här låter ju intressant. Mörka hemligheter som ooozar upp till ytan lockar :)

Svar: Jag tyckte att den var jättebra! Men gillar ju å andra sidan väldigt mycket i "unga vuxna" kategorin. Men den är definitivt värd att testa, särskilt eftersom den inte är så lång heller. Så skulle man mot förmodan inte gilla den så har den inte stulit så mycket tid i anspråk ;)
Carolina Edvinsson