Fridas resor
 
Titel: Fridas resor
Författare: Frida Ulvegren
Antal sidor: 172 (Häftad)
ISBN: 97891 7515 0208
Publiceringsår: 2013
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: -
 
Handling: Frida är tretton år när hon upptäcks av en modellscout som gör att hon får jobba utomlands. Hon kommer långt bort från högstadiet, kompisarna och föräldrarna som ligger i skilsmässa. Till en början känns det spännande med alla nya platser, nya erfarenheter, gratisfesterna och känslan av att bli behandlad som vuxen. Men bakom allt det ytliga finns även en baksida, Frida blir en vara som färdas mellan olika platser och människor. Hon blir inte uppskattad för sina egenskaper utan enbart bedömd utifrån sitt utseende. Det visar sig att modellivet inte är så glamoröst som det först verkar.
 
 
Omdöme: En av fördelarna med att jobba på bibliotek är att man ibland råkar springa på något intressant, något som väcker ens nyfikenhet, som man annars aldrig hade fått nys om. Det händer kanske lite för ofta egentligen, jag hinner ju aldrig läsa allt det jag tycker verkar intressant men ett seriealbum tar ju inte så lång tid i anspråk så det fick följa med hem. 
 
Omslaget gav mig en vink om vad jag kunde förvänta mig att hitta i albumet men jag måste erkänna att jag känner mig lite besviken. Frida Ulvegren redogör för sin modellkarriär relativt sakligt och jag saknar en lite mer djupgående analys av branschen eller kroppsidealen. Ibland får jag en skymt av att Frida känner sig osäker eller ifrågasättande till hur hon behandlas och bedöms men jag tycker inte att det grävs tillräckligt djupt. Det balanseras hela tiden på gränsen till att något hemskt ska hända henne, hon följer med män upp på hotellrum som verkar ha ett intresse av henne och blir medbjuden på lyxyachter där hon fotograferas i bikini. Som tur är händer inget även om katastrofen tycks vara en ständig följeslagare. Där hade jag däremot gärna sett lite mer ifrågasättande till männens position och makt, det redogörs för det men det analyseras inte. Historien är självbiografisk och jag säger inte att händelseförloppen borde ändras, utan snarare att vuxna Frida kan se på tonårs-Fridas beteende genom andra ögon.
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon