Gudarna
 
 
 
Titel: Gudarna
Författare: Elin Cullhed
Antal sidor: 238 (Inbunden)
ISBN: 97891 2714 3906
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Googla på Tierp och du får träffarna Tierpark Berlin, Tierpark Hellabrunn, Tierpark Goldau, Tierpark Haagenbeck, Tierpark Arena."
 
Handling: Bita, Lilly och Janne är sexton år och bor i Tierp, en förort de inte kan komma tillräckligt snabbt ifrån. Lilly är tillsammans med ortens guldgosse men när det kommer fram att han har misshandlat henne börjar Bita och Janne att planera en hämndaktion. Det räcker inte med att tänka, de ska göra. De ska krossa. De är Gudar.
 
 
Omdöme: Den är så väldigt mycket den här boken, på alla sätt och vis. Karaktärerna är väldigt mycket, språket är väldigt mycket och handlingen är väldigt mycket. Jag tycker att det helt enkelt blir lite för mycket av det mesta. Jag har svårt att känna igen någon del av mig själv hos karaktärerna och jag är inte helt säker på att jag ens gillar dem. Jag gillar dem väl som komcept och som grupp, feministiska tjejer som tar plats och allt det där, men det är liksom inga personer som jag skulle kunna se mig själv umgås med. Inte då och inte nu. Och ja, jag har läst och uppskattat böcker där jag inte har gillat en endaste karaktär så jag säger inte att det är något hinder egentligen men det är väldigt mycket svårare att skriva en bok när jag som läsare inte kan relatera till en enda känsla eller tanke som karaktärerna bär på. 
 
Sedan har vi språket som också sticker ut i den här boken. Jag ville väldigt gärna gilla det, det ville jag! Och ni borde veta vid det här laget att jag snarare dras till än värjer mig mot författare som vågar ta ut svängarna. Men här blir det för mycket till och med för mig, det förstårar helt enkelt läsningen och tar för mycket plats från karaktärerna som i sig själva hade varit tillräckligt. Sedan gör språket också att handlingen nästan hamnar i periferin, fast den inte borde det eftersom den berör ett så pass viktigt ämne. 
 
Nej, den här boken var inget för mig och jag var på väg att lägga den ifrån mig flera gånger. Jag älskar den som idé men jag tycker inte att resultatet blev så bra som jag hade hoppats. Tyvärr. 
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon