Svensk synd
 
Titel: Svensk synd
Författare: Martin Jern
Antal sidor: 362 (Pocket)
ISBN: 97891 2969 6325
Publiceringsår: 2015 (Original: 2014)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Jag vaknar av att pannan dunkar mot fönstret."
 
Handling: Otto och hans mamma är på flykt undan Ottos pappa som hotar att döda dem efter att de lämnade honom. Ingen får veta var de befinner sig och det är viktigt att de inte berättar för någon varför de flyr eller varifrån de kommer eller var de är på väg. Det finns alltid en risk att fel person hör. Under sin flykt hamnar de i den lilla hålan Ryda, en ort som inte ens finns utmärkt på kartan. I Ryda finns ingenting, förutom kyrkan som i princip alla ortens invånare tillhör. Men Otto märker ganska snart att han inte är den enda som har något att dölja i Ryda och att det i Ryda finns ett mörker som hotar att släcka liv. 
 
 
Omdöme: Den här boken är lite som en actionfilm men jag tycker bara att det är positivt. Det är ett rappt tempo, en intressant handling och fullspäckad med lite udda karaktärer. Språket är väldigt "ungdomligt" i brist på en annan förklaring just nu och jag både gillar det och gillar det inte. Det gör såklart att den känns enkel att läsa och att det är ett bra flyt, dock tenderar vissa ord att upprepas lite för många gånger för att jag inte ska reagera. Ordet "jeez" är till exempel vanligt förekommande och jag är inte ens helt säker på om jag har hört det användas i verkligheten någon gång? Det är möjligt att det är dialektalt. Men jag får nog förlåta den lilla petitessen när dialogerna känns trovärdiga och faktiskt också lite kul ibland. Annars känns ju dialoger mellan tonåringar som bland det svåraste att skriva? 
 
Så på det stora hela tyckte jag att boken var bra men det är inget som direkt har gripit tag i mig. Den är helt klart underhållande och jag tycker att den har sin alldeles unika röst och läge men det är något som skaver lite för att den ska kännas komplett, något som jag inte direkt kan sätta fingret på. Jag tycker helt enkelt att den var bra men jag satt aldrig som på nålar, var aldrig direkt tvungen att bläddra vidare till nästa sida och jag kände heller inte för den på något annat sätt. En bra läsupplevelse kort och gott!
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Amanda

Vad kul att du läst denna! Jag gillade den också, den var väldigt fartfylld! Men kanske inte det bästa man läst, nej.