Hatad och älskad
 
Titel: Hatad och älskad
Författare: Alexandra Nilsson & Ylva Enström
Antal sidor: 112 (Häftad)
ISBN: 97891 9833 3954
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Jag ser fram emot att ha barnbarn och kunna sitta och berätta för dem vad Kissie hittade på."
 
Handling: För många är Alexandra Nilsson mest känd som sitt alter ego Kissie och den här boken är en uppgörelse med just den personen som hon skapade under sin tonår och som nu har förföljt henne sedan dess. Bilden av Kissie formades snabbt i media och för många är det fortfarande den bilden som många har av den unga bloggerskan. I den här boken vill Alexandra visa den andra sidan av kändisskapet, dess baksida med allt vad det kan innebära. 
 
Omdöme: Jag hade verkligen inga höga förväntningar på den här boken men ändå lyckades jag bli besviken. Jag tror i princip alla får upp någon bild i huvudet när man hör namnet Kissie, antingen är det en blogg eller en löpsedel eller numera en Youtubekanal. För väldigt många år sedan var jag också en av de som följde bloggen men det var länge sedan nu och jag har skymtat något klipp på Youtube och har förstått att hon har varit väldigt mån om att ändra sin image och att den här boken är ett led i detta och ett försök att förklara varför det blev som det blev. Jag har absolut ingenting emot innehållet i boken men det är så väldigt tunt att det lika gärna kunde har skrivits ett blgginlägg om det hela. Alexandra går från det ena ämnet till det andra i ett rasande tempo och det är mycket som hinner vidröras på de drygt hundra sidorna men det stannas inte tillräckligt länge vid något för att vi som läsare ska få någon djupare förståelse eller på riktigt hinna känna något för situationen. Jag tänker att en redaktör eller medförfattaren hade kunnat styra upp det hela mycket bättre och i alla fall skapa någon slags röd tråd genom det hela? Den är heller inte särskilt bra korrekturläst så om man är något av en språkpolis rekommenderar jag inte att läsa den här boken. Layoutmässigt är den heller ingen höjdare och känns överlag väldigt billigt gjord.
 
Men visst är det helt sjukt hur vissa kan göra vad som helst för att tjäna pengar, som att tvinga en ung tjej att skriva på ett kontrakt som till och med strider mot de mänskliga rättigheterna? Jag säger inte att Alexandra själv är utan skuld men man undrar ju lite var vuxenvärlden fanns och kanske framförallt föräldrarna? Lite obehaglig blir också den där strävan efter att synas och få bekräftelse till vilket pris som helst, den osäkerheten önskar jag kanske att Alexandra hade utforskat mer i sin bok. Till sist kan man väl säga att det på sätt och vis är svårare att vara tonåring idag när allt finns kvar på Internet, utåtagerande har väl alla någon gång varit och testande av gränser hör väl lite till tonårstiden men för de allra flesta förföljer det oss inte för resten av livet. 
 
 
Betyg: 1/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
 
#1 - Anonym

Det många inte vet är att boken i själva verket inte är skriven av Alexandra, utan av en spökskrivare.

Svar: Fast att det är en medförfattare står ju tydligt :)
Carolina Edvinsson

#2 - anne von porat Veckomagasinet

spännande bok