På natten flyger vi
 
Titel: På natten flyger vi
Författare & Illustratör: Hannah Arnesen
Antal sidor: 26 (Kartonnage)
ISBN: 97891 2714 6587
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Det här är husen i vårt kvarter."
 
Handling: På dagarna är barnen i kvarteret helt vanliga och vardagen är ganska grå men på natten, på natten gör de allt det som de drömmer om att göra och på natten har fantasin inga gränser. 
 
 
 
Omdöme: Eftersom den här bilderboken får vara med i bloggen förstår ni ju redan att jag tycker väldigt bra om den. Jag tolkar den som att barnen på dagen är helt vanliga barn med olika förutsättningar i livet trots att de bor i samma kvarter eller till och med i samma höghus men på natten är deras drömmar precis lika stora, på natten kan de bli vad de vill och det finns inga begränsningar. Det är fint. Adam blir till exempel ett äpple som bor bland grenar och är i sommar utan slut, Anna blir en lejondrottning och Noah en korvgubbe. Det finns stora drömmar och det finns mindre drömmar men det finns inga begränsningar. Så varje uppslag handlar om ett barn och på nästa uppslag får vi veta vad barnet blir på natten. På dagen är barnen inramade av en vit kant runt bilden men på natten blir färgerna ljusare och hela uppslagen täcks ända ut i kanten. Finfint!
 
Texten är väldigt sparsmakad och det finns inga onödiga ord och jag gillar som bekant när texten får ta väldigt lite plats och bilden istället är det som är i fokus. Det brukar nämligen inte behövas så mycket text utan med bilderboken har man ju den fördelen att bilden istället kan tala. Jag har egentligen bara en invändning mot boken och det är det allra sista uppslaget där det är en massa barn som flyger omkring och sover i natten, för "på natten flyger vi." Jag tycker att den bilden är lite obehaglig, om jag ska vara brutalt ärlig, men det är ju genom mina vuxenögon som jag inte tycker att det ser ut som att de sover, barn som läser boken snappar nog upp det hela mycket bättre! Jag vet inte, jag tycker bara att det finns ett stråk av svärta i boken och hos barnen som jag inte riktigt vill utforska mer. Adam ser så rädd ut och Anna porträtteras som den enda ljusa i en bild av bara mörka ben, Noah bor tillsammans med sin morfar och Sarah är inomhus hela dagen. Jag överanalyserar förmodligen men jag får en känsla av att de här barnen verkligen behöver sin fantasi. 
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus