Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän)
 
Titel: Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän)
Författare: Jonas Jonasson
Antal sidor: 310 (Pocket)
ISBN: 97891 7579 1661
Publiceringsår: 2016 (Original: 2015)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Han vars liv strax skulle komma att fyllas av död och misshandel, tjuvar och banditer, stod och dagdrömde i receptionen till ett av Sveriges allra sorgligaste hotell."
 
Handling: Johanna Kjellander var tidigare kyrkoherde men när hon kliver in på stans sorgligaste hotell tar hennes liv en helt ny vändning för där träffar hon receptionisten Per Persson och den numera inflyttade hotellgästen Mördar-Anders som försöker undvika att slå ihjäl någon igen. Tillsammans ska de komma att bilda en väldigt oväntad trio och tjäna miljoner på en lagmässigt tveksam näringsverksamhet.
 
Omdöme: Jag tänkte att jag ville ha något lättläst som gick snabbt när jag plockade upp den här men det visade sig ta längre tid att komma igenom den här än vad jag först trodde på grund av bristande intresse från min sida. Men nu har jag lärt mig det att det faktiskt krävs en historia som griper tag i en på något plan för att en bok ska kunna anses vara lättläst och bota en lässvacka. Det räcker inte med att den rent språkligt är lättsam. För språkligt känner man ju igen Jonas Jonasson som verkligen har hittat ett eget koncept, jag vet dock inte om det kan räknas som vinnande längre. Det kändes nytt och spännande när Hundraåringen kom ut men nu är det nog dags att han hittar någon annan infallsvinkel än slumpmässiga möten för karaktärerna som slutar i olika mer eller mindre osannolika scenarion. Det blir helt enkelt för mycket till sist.
 
Men det är ju å andra sidan svårt det där med böcker som ska vara roliga, hur ofta är de egentligen det? Roligast är väl de som menar att vara något annat, där man bara får humorn på köpet. Av den här boken förväntar man sig ju inget annat än att bli underhållen och då är det svårt att leva upp till de förväntningarna eftersom det är så mycket som ska klaffa för att något ska bli just roligt, saker som författaren inte kan påverka. Sedan är inte den här typen av buskishumor något som jag vanligtvis finner just underhållande. De två tidigare böckerna av Jonas Jonasson hade jag ändå viss behållning av men den här blev lite av ett botennapp tyvärr. Jag har svårt för karaktärerna, dels på grund av att de blir sådana karikatyrer men också för att jag inte gillar dem på något plan och det blir lite mycket ordsvammel för att språket ska flyta någorlunda. Jag ska inte säga att jag blev besviken för jag visste ungefär vad jag hade att vänta mig men jag hade kanske hoppats på lite mer ändå.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
Böcker som jag tidigare har läst av Jonas Jonasson: