Stanna
 
Titel: Stanna
Författare: Flora Wiström
Antal sidor: 376 (Kartonnage)
ISBN: 97891 6389 0086
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Först tystnaden."
 
Handling: Ester jobbar på ett bokantikvariat men drömmer om platser längre bort från Stockholm. Hon bor tillsammans med sin bästa vän Hanin i en liten etta och det är genom dimmiga lördagnätter med Hanin som Ester överlever de oändliga jobbpassen och den jobbiga chefen. Tills hon en dag träffar Eli och de två inleder det som ska komma att bli både det vackraste och det svåraste året i Esters liv. 
 
 
Omdöme: Jag följde Floras blogg för ett par år sedan men sedan gled jag liksom ifrån och nu har jag ingen kontakt med den alls och det kanske är bra när man ska läsa en bok av en bloggare, att man inte förväntar sig något av varken det ena eller det andra. Jag blev hur eller hur väldigt positivt överraskad och jag ska erkänna att jag faktiskt till och med satt med en tår i ögat på slutet. Det blev helt enkelt väldigt mycket igenkänning där ett tag och sådana böcker känns ju lite extra inombords. Jag tror nog att det var det som gjorde att boken fick ett så ordentligt lyft för mig, hela igenkänningsbiten för på pappret är det nog inte en historia som jag egentligen skulle ha fastnat för. Jag vet inte hur många ungdomsböcker om tjejer i Stockholm jag har läst det senaste halvåret? Och jag har gillat ungefär ingen av dem. Huvudpersonen Ester tycker jag känns lite pretantiös på något sätt? Och kärlekshistorien mellan henne och Eli är lite väl drömmig till en början. Jag blir heller inte så berörd som jag kanske borde bli av Elis familjesituation utan det är mot slutet när Ester börjar göra saker för sig själv och inte för Eli som jag börjar känna att det gör lite ont i bröstet på mig. Det är alltså ett bra betyg. 
 
Det är klart att jag även uppskattar att boken har en aura av girlpower och att det finns en mångfald representerad hos karaktärerna men framförallt var det något som slog sträng i mig som jag inte riktigt varken kan eller vill sätta fingret på. Jag kan dock även ha lite invändningar mot bokens längd som eventuellt är lite lång för den historia som berättas och jag känner kanske inte riktigt igen tonen i texten från bloggen och jag saknar den. Men överlag tycker jag ändå att det är en läsvärd bok.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus