Vi hittade en hatt
 
Titel: Vi hittade en hatt
Författare & Illustratör: Jon Klassen
ISBN: 97891 8703 3544
Publiceringsår: 2016
Serie: Hatttrilogin #3
Originaltitel: We found a hat
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Vi hittade en hatt."
 
Handling: Två sköldpaddor hittar en dag en hatt. De ser exakt lika bra ut i hatten men problemet är att det bara finns ju en hatt och de är två sköldpaddor. De bestämmer sig för att försöka glömma hatten och återgå till det vanliga. Men en av sköldpaddorna har lite svårare att glömma hatten, så vad ska han göra?
 
 
 
Omdöme: Det här är förmodligen inte en bilderbok för alla men jag nästintill älskar den. Jag gillar det avskalade i både texten och bilden, texten säger så lite medan bilden säger så mycket och jag gillar när text och bild ibland motsäger varandra. Som i bilden ovanför när den ena sköldpaddan frågar vad den andra tänker på och den svarar "inget" trots att vi tydligt kan se i bilden att han sneglar mot hatten. Färgerna är nedtonade och detaljerna är ganska få men på något magiskt vis lyckas Jon Klassen ändå använda karaktärernas ögon, som bara är två svarta prickar, på ett sätt som gör att vi förstår sammanhanget i text och bild. 
 
Det jag inte gillar så mycket är däremot slutet som jag inte riktigt får att gå ihop. Boken slutar med att den ena sköldpaddan berättar för den andra att i dennes dröm så har båda hatt. Sköldpaddan som var på väg fram till den riktiga hatten vänder då och lägger sig och drömmer den också. I drömmen har de fått varsin hatt. Jag vet inte, jag gillar det inte bara. Men förutom det så är det en väldigt vacker och som sagt avskalad bilderbok. 
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus
 
Böcker som jag har recenserat på bloggen som Jon Klassen har illustrerat: