Innan helgen är över
 
 
 
Titel: Innan helgen är över
Författare: Kerstin Lundberg Hahn
Antal sidor: 232 (Kartonnage)
ISBN: 97891 29700 046
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 12-15 år
Första mening: "Morgondimman hänger i trädkronorna."
 
Handling: Det är sista helgen på sommarlovet och Stella ska åka ut till familjens sommarstuga tillsammans med sin syster Jorun och hennes pojkvän Herman. Plötsligt står en svartklädd gestalt mitt på vägen och de hinner inte väja med bilen. En otäck duns och skrikande bromsar senare ligger en förvriden kropp i diket. På en sekund har helgen förvandlats till en mardröm. 
 
 
Omdöme: Jag läser väldigt mycket obehagliga böcker och jag är med andra ord ganska härdad, det är alltså lite svårt för mig att verkligen bli rädd för en ungdomsbok som utspelar sig i någon slags sommaridyll. Det räcker liksom inte och därför är jag väl också fel person att bedöma bokens spänningshalt. För mig blir den lagom läskig, det är en bok att sätta i händerna på en högstadieelev som efterfrågar "en spännande bok" att läsa. Det som jag tycker är mest intressant är vad som händer med personerna efter att de har smitit från olycksplatsen, hur en vill berätta och en annan vill hålla hemligheten dold till vilket pris som helst. Det blir en djup konflikt som splittrar trion och den alltid intressanta mänskliga gruppsykologin kickar in. 
 
Boken är annars väldigt välskriven och precis lagom utmanande. Den innehåller väl inga direkta överraskningar utan följer de ramar som sätts upp. Det är ingen ny favoritbok men underhållande för stunden och ibland är det gott nog. Jag tror att den skulle passa väl att läsa tillsammans i klass eller grupp för den innehåller helt klart delar som vore kul att lyfta upp till lite djupare diskussion. Som kontrollerande pojkvänner eller samvetet som förföljer en när man tror att man kan ha dödat en annan människa.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Kerstin Lundberg Hahn:
Fröken Spöke (Fröken Spöke #1)
Fröken Spöke kommer tillbaka (Fröken Spöke #2)