Oktober är den kallaste månaden
 
Titel: Oktober är den kallaste månaden
Författare: Christoffer Carlsson
Antal sidor: 186 (Kartonnage)
ISBN: 97891 8827 9194
Publiceringsår: 2016
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Det hann nog gå tre dagar innan jag verkligen förstod situationens allvar."
 
Handling: Vega är sexton år och bor i en enslig bygd som kallas Varvet tillsammans med sin mamma. Vegas äldre bror bor också i trakten men när polisen kommer och knackar på dörren och undrar var hennes bror är och om hon vet något om hans bil och hagelgeväret svarar Vega att hon inte vet. Samtidigt vet hon alldeles för mycket och blir själv indragen. 
 
 
Omdöme: Det är en riktigt rå berättelse det här tycker jag, det är något med tonen och språket som gör det hela väldigt skrämmande samtidigt som det inte alls är några obehagliga detaljer. Det ligger liksom som någon sorts aura kring Vega och Varvet och alla dess invånare som gör att jag helst vill ha dem på väldigt långt avstånd. Vega vet jag inte riktigt vad jag tycker om, hon känns absolut inte som den sextonåring hon är och jag trodde först att det var en manlig berättare innan jag fick ett namn och då var tvungen att kontrollera baksidestexten. Hon röker som en borstbindare, använder sex som något slags destruktivt självskadebeteende och tar gärna en whiskey eller två. Hon hade lika gärna kunnat vara mycket äldre. Det gör också att det enda som egentligen säger att det här är en ungdomsbok är att huvudpersonen är sexton år, allt det andra hade kunnat platsat i vilken vuxenroman som helst.
 
Bokens största styrka är med andra ord att den är krypande obehaglig, en stämning som inte går att sätta fingret på men som ändå finns där. Den är kort och tät, det finns inga onödiga passager eller sior som bara känns som utfyllnad. Det är pang på hela tiden. Till en början svävar vi som läsare lite i ovisshet kring vad det egentligen är som har hänt men så småningom får vi veta att det rör sig om ett brott och att både Vega och hennes bror på något sätt är inblandade. Sedan bestämmer sig Vega för att ta reda på sanningen och boken börjar röra sig mot pusseldeckargenren. Ibland räcker det med att fråga runt för att brott ska lösa sig. 
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Christoffer Carlsson:
 
#1 - Lottens bokblogg

Håller med om att stämningen är väldigt obehaglig. Och som sagt var, jag trodde ju också Vega var en man. Äldre än 16.

#2 - Monika

Jag måste snart ta tag i böckerna av Christoffer Carlsson som står i hyllan, men jag vill nog ha den här också :)