Midnattssol
 
Titel: Midnattssol
Författare: Jo Nesbø
Antal sidor: 238 (Pocket)
ISBN: 97891 7429 5672
Publiceringsår: 2017 (Original: 2015)
Serie: Blod på snö #2
Originaltitel: Mere blod
Första mening: "Var börjar vi den här berättelsen?"

Handling: En man som kallar sig Ulf stiger av bussen i en avlägsen by i nordligaste Norge, han säger att han är där för att jaga men har varken med sig bagage eller vapen. Bland læstadianer och samer möter han en kultur som är både gästfri och avståndstagande, hjälpsam och kylig. Ulf får hjälp av byns klockare Lea men snart går det upp för henne att Ulf inte alls är jägare, utan bytet och att hela jaktlaget är på väg. 


Omdöme: Det här är andra delen i en serie om två men jag kan tänka mig att den går utmärkt att läsa fristående också, jag minns nämligen inte så mycket av den förra boken upptäckte jag och såg inga direkta kopplingar till den föregående boken som var viktiga för att förstå handlingen. Det är inte ens samma huvudperson. Jag som brukar irritera mig på när böcker marknadsförs som fristående när de inte alls är det ställer mig plötsligt på andra sidan, ja det finns väl en första gång för allt. 

Boken utspelar sig långt ifrån Oslos storstadsmiljö och istället har vi förflyttat oss till nordligaste Norge och en liten by med en mycket religiös befolkning. Det är kargt och hårt och ganska ogästvänligt men för en man som är på flykt är det naturligtvis perfekt, för vem skulle komma på att leta där? Jag gillar miljön och jag riktigt känner kylan när jag läser men trots bokens korta omfång så är den ganska lågmäld. Det är inget actionfyllt tempo, inga biljakter, inga detaljerade tortyrmetoder utan det är rädslan för det som oundvikligen måste ske som är det centrala. Det värsta är ju inte att bli skjuten utan att inte veta när man kommer att bli det. 

Själva historien är ganska förutsägbar men det gör inte så himla mycket för den är läsvärd ändå. Det här är nog första gången som jag verkligen hoppats på att det ska gå så bra som möjligt för huvudpersonen och att inte författaren ska slänga in något överraskningsmoment som vrider om hela historien. Den är fin och den är bra i all sin enkelhet. Det kan vara gott nog.


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Jo Nesbø:
Törst (Harry Hole #11)
Polis (Harry Hole #10)
Gengångare (Harry Hole #9)
Pansarhjärta (Harry Hole #8)
Snömannen (Harry Hole #7)
Frälsaren (Harry Hole #6)
Smärtans hus (Harry Hole #4)
Huvudjägarna
Sonen
Blod på snö