Norma

Titel: Norma
Författare: Sofi Oksanen
Antal sidor: 328 (pocket)
ISBN: 97891 7429 5887
Publiceringsår: 2017 (Original: 2016)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Om allt går väl, kan vi i augusti koncentrera oss på god mat och god sömn, behandlingar och vila."

Handling: Normas hår är magiskt och kan känna av andra människor men det växer också onaturligt snabbt. Ända sedan Norma var liten har hennes mamma varit noga med att klippa av det varje kväll för att ingen ska upptäcka Normas speciella förmåga men när Normas mamma dör visar det sig att mamman visste mycket mer om Normas situation med håret än vad hon låtsades om och kanske är det till och med så att Norma inte är ensam, att det kan finnas fler som hon. Men när Norma börjar utforska sin mammas efterforskningar hamnar hon mitt i ett kriminellt nätverk och innan hon själv vet om det är de ute efter de kontaktuppgifter som hennes mamma måste ha haft för att få tag på så fantastiskt löshår till salongen. Norma börjar inse varför hon aldrig kommer att kunna berätta för någon om sitt magiska hår. 


Omdöme: Jag blev ju intresserad av att läsa den här boken efter att jag hade hört författaren prata om den på Bokens Afton i Kalmar men jag måste säga att jag är lite besviken. Den griper liksom inte tag i mig och jag tycker att den är lite rörig både sett till persongalleriet och till de många olika trådarna. Jag har svårt att hålla isär karaktärerna och jag tycker att det kändes lite onödigt att dra in hår och extensions med surrogatmödrar, de båda ämnena är tillräckligt stora var för sig och behöver inte samlas under en historia. Jag är väl inte heller den bästa läsaren just nu eftersom mitt huvud inte riktigt vill vara med mig och därför upplevde jag kanske den som mer rörig än vad den faktiskt är. Det har också tagit väldigt lång tid för mig att komma igenom den och för mig som gärna läser böckerna i ett streck blir det lite frustrerande.

Själva grundhistorien och dilemmat med hår tycker jag ändock är väldigt intressant och hade gärna sett att ännu mer plats gavs åt de etiska frågorna som rör just detta. Varför vi är så mot pälsindustrin men aldrig ställer frågor om var löshåret kommer från. Boken är ju väldigt viktig på det sättet om den kan väcka nya tankar hos läsaren. Boken beskriver ju även situationen för surrogatmödrar runt om i världen, hur kvinnor från västvärlden utnyttjar andra kvinnor för att få sina drömmar om barn uppfyllda. De som blir utnyttjade är ju oftast fattiga kvinnor som inte har något annat val än att sälja sin livmoder för att kunna överleva. På så sätt är boken väldigt informativ trots att den är skönlitterär och jag uppskattar alltid när jag kan få in ett nytt perspektiv i en sakfråga genom skönlitteraturen. Det är ett mycket enklare sätt att närma sig något än att ta upp en faktabok eller läsa en tidskriftsartikel. 

Tillbaka till boken så var den som sagt helt okej men jag tyckte att den utlovade mer än vad den höll och på slutet blev det helt plötsligt väldigt abrupt och det kändes som om författaren fick väldigt bråttom att knyta ihop säcken. Det här är den första boken som jag läser av författaren så jag visste väl heller inte riktigt vad jag skulle förvänta mig men samtidigt hade jag ändå ganska höga förväntningar. Om det blir fler böcker lästa av samma författare återstår att se, det är inget som jag slänger mig över i så fall. 


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus