Sanningar om maneter

Titel: Sanningar om maneter
Författare: Ali Benjamin
Antal sidor: 294 (Kartonnage)
ISBN: 97891 8827 9507
Publiceringsår: 2017 (Original: 2015)
Serie: -
Originaltitel: The thing about jellyfish
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "Om man tittar tillräckligt länge på en manet ser den till slut ut som ett bultande hjärta."

Handling: Suzys bästa vän Franny drunknade under en simtur på sommarlovet, hennes hjärta hann bara slå fyrahundratolv miljoner slag och hon blev bara tolv år. Men Franny var en jätteduktig simmare och sådana kan väl inte bara drunkna, eller? Suzy är övertygad om att det var en dödlig manet som brände henne och hon bestämmer sig för att bevisa det.

Omdöme: Jag gillar den här boken även om det tar en stund för mig att komma in i den ordentligt. Jag skulle dock kanske sätta en lite högre ålder på målgruppen för den är inte helt lätt att ta till sig och annars tycker jag att den kräver en ganska van läsare. Det är ingen fartfylld bok utan istället präglas den framförallt av sorg och Suzys sätt att hantera sin bästa väns bortgång. Boken pendlar mellan nutid och tillbakablickar till när Franny fortfarande levde och vi får veta att det hela inte slutade alltför bra mellan de två vännerna. Boken är också full med fakta om maneter som sprängs in i texten på ett snyggt sätt, jag blir till och med lite intresserad av att veta ännu mer om maneter efter att ha läst den här boken och det är väl ändå ett gott betyg. Men som sagt så tycker jag att texten saknar lite flyt och jag tycker att det är lite synd att vi inte får chansen att lära känna karaktärerna bättre. Suzy verkar vara en intressant person men hon får stå tillbaka för att utrymme ska ges åt forskningen om maneter. På sätt och vis känns det konstigt att jag har läst nästan 300 sidor och när boken är slut känner jag att jag fortfarande inte vet vem Suzy riktigt är. Det kan också ha att göra med att hon slutar prata när Franny dör och det gör att vi inte får lära känna henne genom samtal med andra. Jag vet inte riktigt. Samtidigt är det väl skönt att vi inte blir skrivna på näsan om hur hon är utan att ledtrådarna ges i form av hennes agerande och andra människors reaktion. Hur som helst en bra bok men som jag kanske kommer att ha lite svårt att tipsa vidare om.


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

 
#1 - Amanda

Omslaget är ju riktigt drömmigt i alla fall!

Svar: Ja, det är fint! :)
Carolina Edvinsson