Ditt livs affär

Titel: Ditt livs affär
Författare: Fredrik Backman
Antal sidor: 78 (Inbunden)
ISBN: 97891 3715 2622 
Publiceringsår: 2017 (Original: 2016)
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Hej."

Handling: En 45-årig man är inlagd på sjukhus eftersom han har cancer. På samma sjukhus finns också en 5-årig flicka som snart kommer att dö. I sjukhusets korridorer vandrar också en kvinna med grå kofta om nätterna, en kvinna som bär på en pärm där allas namn finns nedskrivna. Ibland stryker hon ett namn. Ibland dör någon. Ett liv måste tas om inte ett annat liv ges frivilligt. Det räcker inte att någon bara dör, för ett liv är inte det som händer när det tar slut, ett liv är allt som hände fram till dess. Vad skulle du offra, om du visste att ingen skulle minnas det?

Omdöme: Som vanligt har jag väldigt höga förväntningar när jag ska läsa något av Fredrik Backman. Han har kommit att bli en av väldigt få författare vars böcker jag köper så fort de ges ut, när jag tänker efter så är han nog den enda författaren som har den köppåverkan på mig. Det här är ju en väldigt kort novell och kanske lite för kort för mig för att den på riktigt ska lyckas ta sig in under huden. Jag grät inte med andra ord men det var väldigt nära några gånger. Fredrik Backman är ju nämligen också den enda författaren som har lyckats skriva mig till tårar. Novellen är helt klart fin och den passar att läsas året runt, för julstämningen är aldrig det centrala utan det ligger liksom bara i bakgrunden. Jag antar att det ska kännas lite extra sorgligt bara för att det är jul. Jag kommer definitivt att läsa om den någon gång, någon gång när jag inte är lika trött, för att se om den har större inverkan på mig då. Men hur eller hur är det en jättefin berättelse och som vanligt så drunknar jag i hans språk, som är så enkelt men samtidigt så stort. 
 

Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Fredrik Backman:
Saker min son behöver veta om världen
En man som heter Ove
Min mormor hälsar och säger förlåt
Britt-Marie var här
Och varje morgon blir vägen hem längre och längre
Björnstad (Björnstad #1)
Vi mot er (Björnstad #2)