Miras Martin
 
 
Titel: Miras Martin
Författare: Anna Ehring
Antal sidor: 136 (Kartonnage)
ISBN: 97891 6389 2271
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "Det finns inget värre än små läskiga hål i strumpor."

Handling: Mira är hemligt kär i Martin och har varit det så länge hon kan minnas men eftersom det har varit en hemlighet så länge kan hon nästan intala sig själv att hon inte alls är kär. Efter skolan är de bästa kompisar men i skolan låtsas de som om de inte känner varandra, Mira vill inte att någon ska få för sig att hon är kär i Martin och Martin vill helst inte leka med tjejer i skolan. Men så en dag berättar Martin något som inte känns bra alls, inte det allra minsta.

Omdöme: Jag tyckte att den här boken var helt okej men att den var lite för tunn och spretig för att jag på riktigt skulle bli tagen av den. Det är så mycket som händer runtomkring huvudpersonen Mira men det skrapas bara på ytan. Hon är hemligt kär, har en kompis som hon egentligen inte vill vara med, hennes mamma kämpar för att få ekonomin att gå ihop och hon saknar sin pappa. Bara för att nämna några av sakerna. Det är ju en väldigt vardagsrealistisk berättelse men istället för att baka ihop allt i en bok kanske den hade tjänat på att bli mer koncentrerad till en händelse. Som det är nu vet jag inte riktigt hur jag ska sälja in den till målgruppen, för den skulle passa bra både att läsa högt och att läsa själv men jag kan bara inte se framför mig vem jag vill sätta den i händerna på.

Språkligt flyter den lätt och jag tror att den har hög igenkänningsfaktor, särskilt för de yngre i målgruppen med tanke på att huvudpersonen är tio år. Oftast vill man ju i den åldern helst läsa om någon som är ett eller ett par år äldre än en själv. Som högläsning tror jag att den skulle passa från cirka åtta år kanske?


Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus