Att bestämma vad som ska läsas härnäst..
 
Ibland är det ett trevligt litet problem att bestämma vilken bok man ska läsas härnäst, ibland är det ett ångestfyllt beslut och ibland sker det närmast automatiskt eftersom man redan har planerat det sedan innan eftersom man kanske behöver läsa klart till ett visst datum eller så. Förut så hade jag alltid bestämt en läsordning långt innan och hade säkert ett tiotal böcker på kö hela tiden men det har jag slutat med nu eftersom jag tyckte att det var roligare att bestämma sig i stunden vad jag var sugen på att läsa just då. I teorin låter det ju himla bra! Man ska ju läsa det man är sugen på. Men jag vet i tusan om jag ändå inte trivdes bättre med att inte behöva tänka och fundera och känna efter så himla mycket. Det var ju så lätt när böckerna låg redo i en hög med sedan tidigare bestämd prioritering. En recensionsdag kanske närmade sig eller lånetiden höll på att gå ut och då var det inte mycket till val. Fast samtidigt var det ju en hel del tidspress då också. Så det kanske ändå är bättre nu.
 
Hur gör ni när ni väljer bok? Har ni bestämt en läsordning sedan en tid tillbaka eller går ni på den känslan som ni har i stunden? 
 
#1 - [Anna]

Ibland har jag bestämt att jag ska läsa en specifik bok efteråt men oftast spontan väljer jag vad jag ska läsa.

#2 - Bella

Jag gör lite blandat så som du beskriver. Ibland blir det en bestämd ordning för som sagt recensonsex som behöver läsas klart, och ibland blir det på ren magkänsla vad som känns bäst för stunden. Problemet med det sistnämnda är att jag ibland inte känner för någonting och då kan jag bli mellan böcker i flera dagar. Men oftast funkar det bäst för mig :)

Svar: Ja men precis så kan det bli för mig också, att jag inte känner för någon alls. Tänker att det kan bli en farlig vana att vara utan böcker. En vana att icke vänja sig vid! ;)
Carolina Edvinsson

#3 - Stjärtmes

Jag försöker ha någon slags läsordning, men eftersom jag alltid har fler olästa böcker hemma än vad jag borde, blir det oftare att jag går på känslan för stunden. Det blir inte alltid så bra, som du skriver.. men jag tröstar mig med att 1. det finns alldeles för många böcker för ett liv och 2. att jag åtminstone läser det jag vill läsa.

Sen finns det ju böcker man "borde" läsa. Jag tänker ofta att jag borde läsa mer poesi och mer klassiker, men har inte formulerat en tillräckligt bra motivering för det än, så det är kanske där mitt problem ligger : )

Svar: Ja, de där "borde läsa böckerna" är ju helt klart ett kapitel för sig. Samtidigt som jag drar mig för det eftersom det är just "borde läsning" så kan de ju fortfarande vara fantastiska. Jag tänker, de är väl inte "borde läsning" utan anledning? Men ja, det är inte särskilt lockande när det känns kravfyllt.
Carolina Edvinsson

#4 - Bokstund

Jag går helt och hållet på känsla. Pluggar litteraturvetenskap, och då finns det så mycket böcker som vi *måste* läsa, och då är det skönt att få välja själv vad jag ska läsa på fritiden 😊

Svar: Ja, det är klart att det är skönt att läsa något som inte alls är kopplat till littvet när man kan ;)
Carolina Edvinsson

#5 - niklasmatrix

Hej vilken fin bild på blommor och böcker som du har på din profil kika gärna in på min blogg och följ mig