Barnen på Svartbäckens sanatorium
 
Titel: Barnen på Svartbäckens sanatorium
Författare: Janina Kastevik
Antal sidor: 216 (Kartonnage)
ISBN: 97891 8703 3674
Publiceringsår: 2017
Serie: -
Originaltitel: -
Rekommenderad läsålder: 9-12 år
Första mening: "Jag är född på en söndag och min moster Iris, som tror på horoskop och andar och sådant, brukar säga att söndagsbarn kan se saker som andra inte kan se."

Handling:
Eftersom Sagas mamma måste jobba hela sommaren måste hon bo hos sin farfar som hon inte känner. Han är den kända författaren Alvar Vigelius som numera bor i en stor disponentvilla i Svartbäcken, en ort som allt fler och fler flyttar ifrån. Men i Svartbäcken vilar också en mörk hemlighet, något som Saga snart kommer att bli varse om och den kommer att leda henne till både en gravplats och ett övergivet sanatorium. 

Omdöme: Det finns nästan ett överflöd av spännande böcker för mellanåldern just nu och då blir det kanske också svårt att sticka ut eller överraska. Den här berättelsen innehåller ganska klassiska element i och med att det är sommarlov, ett barn skickas till en avlägsen släkting som inte bryr sig så mycket och som råkar bo i något som skulle kunna beskrivas som ett spökhus eller i alla fall hämtat från en spökhistoria och på den här platsen finns också något i det förflutna som vill upp till ytan. Det är inga jätteöverraskningar där alltså. Inget fel med det, absolut inte, men det krävs ju väldigt mycket av författaren för att få till den där obehagliga stämningen när vi har läst om den så många gånger och känner igen konceptet. Just här når det inte riktigt ända fram. Men å andra sidan är jag en vuxen läsare som dessutom läser en hel del skräckromaner annars så det är svårt för mig att avgöra hur den mottas av den tilltänkta målgruppen. Men även om jag jämför den med andra så blir den lite blek. Förutom spänningselementet så tycker jag också att informationen om Saga är lite för tunn, vad har egentligen hänt mellan henne och hennes kompisar? Vem är egentligen Teo och vad tillför hon till berättelsen? Hon är med i ena sekunden och försvinner i den andra. Och varför har Saga fått för sig att hennes pappas död inte var en olycka?

Mellanstadieeleverna som är vana bokslukare och som helst läser spänning tror jag kommer att kasta sig över den här. Framsidan bjuder ju verkligen in till läsning och jag har redan haft flera elever som har varit framme och pillat lite på den. 


Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Janina Kastevik:
Noel och den magiska önskelistan