Minns mig som en ängel
 
Titel: Minns mig som en ängel
Författare: Kristina Appelqvist
Antal sidor: 410 (Pocket)
ISBN: 97891 7579 0718
Serie: Helena Waller #1
Publiceringsår: 2015 (Original: 2014)
Första mening: "Vill du veta vem som får årets Nobelpris i litteratur?"

Handling: Litteraturforskaren Helena Waller sitter med i ett sällskap som har träffats på Bjertorps slott för att utse den författare som ska tilldelas ett prestigefullt pris. De hinner dock inte fatta något beslut eftersom en av medlemmarna en morgon hittas död under märkliga omständigheter. Polisen kopplas snabbt in och Helena Waller befinner sig plötsligt mitt i en snara som håller på att dras åt med kopplingar till både Svenska Akademin, en gammal kärlekshistoria, en relativt okänd opera och den danska författarinnan Karen Blixen. 

Omdöme: Jag hade inga som helst förväntningar på den här boken när jag började läsa den eftersom jag tog den lite på måfå från bokhyllan när jag var sugen på en lättläst deckare. Lättläst visade det sig att den var men så mycket mer än så blev den tyvärr aldrig, knappt så att jag ens vill kategorisera den som en deckare även om det visserligen förekom en mordutredning. Huvudpersonen arbetar på universitetet och det är mest hennes funderingar och teorier kring mordet, som begicks i hennes närhet, som vi får ta del av och även om det pågår en polisutredning vid sidan av så är det inget som vi som läsare får ta del av. Den här boken passar helt enkelt den som brukar skumma igenom partier med brottsplatsutredningar, vittnesförhör, polisjakter och annat som brukar vara de vanliga ingredienserna i kriminalromaner. På bokens omslag står det att boken kan jämföras med till exempel Morden i Midsomer men det håller jag inte riktigt med om, visserligen lite mysdeckare båda två men den här boken innehåller inte alls samma småstadslunk och dessutom är ju huvudpersonen i Midsomer polis. 

Kanske att serien växer med antalet böcker som man läser, just nu känner jag dock inget sug efter att hugga tag i andra delen direkt. Det kändes som om boken fick ett avslut, att trådarna nystades ihop på ett trovärdigt sett och att jag nästan kan lämna Helena Waller bakom mig nu. Inga billiga cliffhangers på slutet med andra ord!

Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus