Norra Latin

Titel: Norra Latin
Författare: Sara Bergmark Elfgren
Antal sidor: 578 (Inbunden)
ISBN: 97891 2968 8528
Publiceringsår: 2017
Serie: Stockholmsserien #1
Originaltitel: -
Första mening: "Jag kommer att ställa några frågor nu."

Recensionsexemplar från Rabén & Sjögren 

Handling: Tamar drömmer om att bli skådespelare. Clea är uppvuxen på teatern. De möts första skoldagen på Norra Latin, första dagen på teaterprogrammet. Men trots att de går i samma klass så lever de helt olika liv. Tamar har lämnat allt bakom sig i Östersund för att satsa på sin dröm om teatern. Clea är dotter till en känd skådespelare, har en självklar status och position i klassen och har redan medverkat i några filmer. Men hur mycket är Tamar beredd att offra för att bli lite mer som Clea? Och ligger det någon sanning i den tragedi som inträffade på Norra Latin under 1940-talet? Den myt som sägs innehålla både ond magi och bråd död.  

Omdöme: Det här är en väldigt lång bok. Det är nog min första reaktion både när jag läser den och när jag precis har avslutat den. Kanske till och med lite onödigt lång? Den flyter lätt och handlingen har ett tydligt driv som gör att det är enkelt att bläddra vidare och ta ett kapitel till och ett kapitel till och ett kapitel till men boken tar liksom aldrig slut. Personligen hade jag nog sett att den var lite kortare faktiskt, lite mer koncentrerad. 

Som ni vet gillar jag att läsa läskigt och spännande men inte så mycket om magi, ibland får man ta det ena med det andra och det blir väldigt bra ändå men här har jag lite svårt att köpa de magiska inslagen. Jag tror att det beror på att jag liksom aldrig sögs in så pass mycket i boken att jag glömde världen utanför, det blev mest att jag skumläste de partier som innehöll oförklarliga fenomen och då är det klart att historien tappar stämning. Vad jag däremot gillar desto mer med boken är huvudpersonen Tamar som känns väldigt äkta och realistisk, en person som vem som helst. Jag gillar henne bäst när vi får följa med henne hem till Östersund men hon fungerar också som en tydlig kontrast till det liv som Clea och TIm lever. Clea har jag däremot lite svårare att förstå, jag vet heller inte riktigt varför vi som läsare behöver hennes röst eller perspektiv? Hon är ju helt ovetandes om vad som pågår både med Tamar och med hennes pojkvän Tim. Däremot så ger hon väl en inblick till ett annat perspektiv. Ett liv där fester, droger och skådespelare avlöser varandra och där det inte är konstigt att det finns en skådespelande man som man som tjej har blivit varnad för att vara ensam med. Boken kan helt enkelt inte bli mer aktuell på den punkten. Den känns också väldigt nutida med användandet av sociala medier, som däremot aldrig namnges vilket förmodligen ger boken en längre hållbarhet samtidigt som det inte ruckar på tidsmarkeringen. Och en recension av den här boken kan man väl inte skriva utan att nämna karaktären Sam som benämns som hen eller henom genomgående i boken, vilket jag både kan gilla och ifrågasätta. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg:
Cirkeln (Engelsfors #1)
Eld (Engelsfors #2)
Nyckeln (Engelsfors #3)
Berättelser från Engelsfors

 
#1 - Sandra

Jag funderade också om den var lite för lång när jag såg sidantalet!