Säg OH!

Titel: Säg OH!
Författare: Hervé Tullet
Antal sidor: 64 (Inbunden)
ISBN: 97891 5012 0059
Publiceringsår: 2018 (Original: 2017)
Serie: -
Originaltitel: OO! Un livre qui fait des sons
Rekommenderad läsålder: 3-6 år
Första mening: "Hej! Vill du leka?"

Recensionsexemplar från Alfabeta.

Handling: Det här är en interaktiv bok där författaren guidar oss i att göra olika ljud med hjälp av prickar och färger. Man kan nästan säga att det är en ordlös bilderbok där fokus ligger på att experimentera med den egna rösten och visa att det går att uttrycka sig även utan ord.

 
Omdöme: Generellt sett så gillar jag interaktiva bilderböcker där det liksom finns en röst från författaren till läsaren och i teorin gillar jag även sådana här typer av böcker som ställer stora krav på läsaren att använda rösten men i praktiken har jag desto svårare för det. Att använda sig av rösten är svårt när man inte är van eller bekväm med det men ju mer man tränar desto lättare blir det ju. Jag tänker att den här boken hamnar i samma fack som Vad säger räven? eller Boken utan bilder som säkert är jätteroliga att lyssna till om det är någon som är bra på att använda sig av rösten som läser, riktigt där är jag inte i min högläsning än. Så kort sagt gillar jag själva tanken med boken men jag har svårt att göra den rättvisa i praktiken. Jag gillar nog mer de klassiska böckerna med en tydlig berättelse som egentligen inte kräver något av mig som läsare mer än att jag läser den från första till sista sidan. Jag tycker liksom att de här bilderböckerna med ljudeffekter är ännu svårare än helt textlösa bilderböcker där man ska hitta på eller prata fram historien själv. Däremot tror jag att den här boken kan locka många barn att liksom läsa själva, vare sig de kan det på riktigt eller inte, för så fort man har förstått vad man ska göra så är det ju bara att "läsa färgerna och prickarna" och det har ju verkligen ingenting med läskunnighet att göra. Här hemma hoppas jag med andra ord att det kan komma att bli en bok som barnen kan sitta med själva och roa sig en stund. Men är du en sådan som gärna lägger till en och annan ljudeffekt när du läser? Då kommer du att älska att läsa den här boken. 

Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus